Aantal oplaadpunten elektrische auto’s in jaar tijd 34% gestegen

In 1 jaar tijd zijn het aantal oplaadpunten voor elektrische auto’s in Nederland met 34% gestegen. Deze groei vond plaats in april 2021 t/m april 2022. In het begin van 2021 stonden er maar liefst 75.241 laadpunten verspreid over heel Nederland. Het aantal is een jaar later gegroeid naar 100.477. 

Dit en meer blijkt uit onderzoek van Techtiek.nl op basis van de meest recente data van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur. Per 10.000 inwoners zijn er maar liefst 57 laadpunten beschikbaar. In vrijwel alle delen van Nederland zijn het aantal laadpunten voor elektrische auto’s gestegen. De stijging is iets harder toegenomen dan in het jaar daarvoor. Tussen april 2020 en april 2021 kende Nederland een stijging van 32%

Zowel publieke als semi-publieke laadpunten zijn meegenomen in het onderzoek. Met een semi-laadpunt bedoelen we een laadpunt dat is opengesteld voor publiek, op een private locatie. Dit kan bijvoorbeeld bij parkeergarages, tankstations of bij retail- en horecalocaties zijn. Er kunnen beperkingen gelden, qua toegangstijden en bijvoorbeeld de vereiste om bepaalde producten/diensten af te nemen. Thuislaadpunten daarentegen zijn niet meegeteld.

Verdeling oplaadpunten per provincie

Het aantal laadpunten per provincie is echter vrij ongelijk verdeeld. In het westen en het midden van Nederland vind je de meeste laadpunten. Voornamelijk de Randstad heeft een grote voorsprong. De provincie die aan kop loopt is Zuid-Holland met maar liefst 26.733 laadpunten. Drenthe loopt het meest achter met slechts 1524 laadpunten. 

Widget: <iframe frameborder=”0″ style=”width:100%;height:536px;overflow:hidden” src=”https://localfocuswidgets.net/62a9abfa3e5dc”></iframe>

Utrecht heeft de meeste laadpunten per 10.000 inwoners, namelijk 79. Vlak daarachter zit Noord-Holland met 77 per 10.000 inwoners. Ook verhoudingsgewijs heeft de Randstad dus de meeste laadpunten. De provincie met verhoudingsgewijs de minste laadpunten is Drenthe. De inwoners van Drenthe hebben 31 laadpalen per 10.000 inwoners. 

Widget: <iframe frameborder=”0″ style=”width:100%;height:536px;overflow:hidden” src=”https://localfocuswidgets.net/62a9af21c4e9e”></iframe>

De procentuele stijging per provincie ziet er heel anders uit. Alhoewel Drenthe de minste oplaadpunten heeft van Nederland, zijn ze wel het hardst gegroeid. Er heeft maar liefst een stijging van 61,6% plaatsgevonden. Vlak daarachter zitten Limburg (+55,6%), Flevoland (+54%) en Zeeland (+53,5). De Provincie Utrecht is het minst hard gestegen, namelijk met 11,5%. Opvallend is dat de Randstad en het midden van Nederland het minst hard groeit. Mogelijk is dit te verklaren door het feit dat zij al de meeste laadpunten van Nederland hebben. De groei van het westen lijkt dus over te slaan naar de rest van Nederland. 

Widget: <iframe frameborder=”0″ style=”width:100%;height:536px;overflow:hidden” src=”https://localfocuswidgets.net/62a9aca5d172b”></iframe>

Verdeling oplaadpunten per gemeente

Ook op gemeentelijk niveau zijn er veel verschillen te zien. Uiteraard hebben de grote gemeentes de meeste laadpunten. Op nummer 1 staat de gemeente Amsterdam met 9.745 laadpunten. Ver daarachter zit Rotterdam met maar liefst 5.705. De minste laadpunten heeft Schiermonnikoog, namelijk slechts 2. 

Widget: <iframe frameborder=”0″ style=”width:100%;height:536px;overflow:hidden” src=”https://localfocuswidgets.net/62a9b2f0c87b4″></iframe>

Ook per 10.000 inwoners staan de gemeente Noord-Beveland op nummer 1. Per 10.000 inwoners zijn er 163 laadpunten beschikbaar. Verder zijn er verhoudingsgewijs ook veel laadpunten in Ouder-Amstel (140), Veere (129), Duiven (126) en Lochem (117).

Widget: <iframe frameborder=”0″ style=”width:100%;height:536px;overflow:hidden” src=”https://localfocuswidgets.net/62a9b15b9bd8a”></iframe>

Niet overal in Nederland stijgt het aantal laadpunten. Er zijn enkele gemeentes waar er een daling plaatsvindt. De hardste daling bevindt zich in Dantumadiel (-37%), gevolgd door Terschelling (-37%) en Tubbergen (-31%). De gemeente Aa en Hunze is het hardst gestegen met 413%. Andere snelle stijgers zijn Bergeijk (+230%), Putten (+253%) en Molenlanden (+188%)

Widget: <iframe frameborder=”0″ style=”width:100%;height:536px;overflow:hidden” src=”https://localfocuswidgets.net/62a9b7c21b9c3″></iframe>

EU klimaatdoel in 2030

Om de klimaatdoelen van de EU in 2030 te halen moet de CO2-uitstoot van auto’s in de EU met 50% zijn verminderd ten opzichte van 1990. Niet alleen het aantal elektrische auto’s moet toenemen, maar ook het aantal oplaadpunten. Naast je oplader thuis is er voor elke 10 tot 15 elektrische voertuigen (EV’s) 1 oplader nodig. Om dit kilmaatdoel te halen zijn er ongeveer 6 miljoen openbare laadpunten nodig.

Op basis van deze doelen zal er dus nog een hoop moeten gebeuren. Anno 2022 hebben alle EU-landen bij elkaar  slechts 277 duizend oplaadpunten. 2 jaar geleden waren dit er in totaal 225 duizend. Bedenk daarbij wel dat maar liefst 80% van al deze oplaadpunten in slechts 5 landen staan. 

Over Techtiek.nl

Techtiek.nl beantwoordt simpele praktische vragen over tech producten in huis. Daarnaast doen ze regelmatig onderzoek naar de nieuwste tech ontwikkelingen. Hiermee proberen zij een bijdrage te leveren aan de kennisontwikkeling op het gebied van technologie. 

Noot voor de redactie, niet voor publicatie

Voor meer informatie over het onderzoek of over de website kunt u contact opnemen met de redactie van Techtiek.nl. Stuur een mailtje naar info@techtiek.nl of neem telefonisch contact op: 06 51 89 25 92. 

Over de auteur

Scroll naar boven