Een CI+ module vervangt de klassieke tv ontvanger door een slimme ontvanger in je tv te steken. Deze zender ontvangt zenders met behulp van een smartcard. Dit is ideaal voor wanneer je niet teveel externe apparaten rondom je tv wil hebben. Ook scheelt het een hoop gedoe met kabels.

In het kort:
- Zit je smartcard aan de juiste kant van je CI+ module?
- Installeer je CI+ module opnieuw. Zorg dat de chip op de smartcard naar boven is gericht.
- Geef je tv een hard reset. Meestal kan je je tv resetten in de algemene instellingen.
Toch kan het een ingewikkeld verhaal worden wanneer je tegen problemen aanloopt. Niet alleen is informatie over de problemen online schaars, maar ook de klantenservice van je tv provider kan soms een doolhof op zichzelf zijn. In dit artikel meer over problemen met een CI+ module en welke stappen je kan nemen om eventuele problemen op te lossen.
Tijd voor een nieuwe CI+ module? Let goed op welke module je nodig hebt en bekijk ze op Bol.com.
Let op: je kunt bij Ziggo geen losse Ci+ kaarten meer bestellen. Dit kan alleen nog in combinatie met een module of decoder. Hierdoor is deze module alleen geschikt als vervanging van een bestaande module of decoder, wanneer je al in het bezit bent van een Ci+ kaart.
Kan een CI+ module kapotgaan?
Ja, een CI+ module kan zoals elk ander apparaat kapotgaan. Dit kan worden veroorzaakt door fabrieksfouten of veroudering, maar ook externe effecten zoals stof leiden tot beschadiging. Daarom kan het handig zijn om de CI+ module even uit de tv te halen terwijl de tv uitstaat. Controleer vervolgens of er stof op de module of smartcard zit. Kijk ook goed of er iets is beschadigd.
Zodra je de CI+ module hebt gecheckt op stof en schade kan je de CI+ module opnieuw installeren en controleren of het probleem is verholpen. Let hierbij goed op welke manier je de CI+ module in de tv stopt. Zorg ervoor dat de juiste kant naar boven wijst.
Meestal krijg je een error te zien op je beeldscherm of staat er simpelweg dat je geen signaal hebt op je tv. Vaak denken mensen echter dat de CI+ module kapot is gegaan, terwijl het probleem bij de tv zelf ligt. Daarom is je tv eerst updaten, resetten en opnieuw instellen een belangrijke eerste stap die je moet nemen voordat je de CI+ module vervangt.
Onnodig je CI+ module vervangen is niet alleen een onnodige uitgave, maar lost het probleem meestal niet op. Tijdens het verwijderen en controleren op schade aan je CI+ module kan je vaak zien waar het probleem ligt. Meer informatie vind je in het kopje hieronder.
Wat moet je doen als je CI+ module niet meer werkt?
Als je CI+ module niet meer werkt krijg je meestal een foutcode te zien op je tv. Deze geeft aan dat je een probleem hebt met je CI+ module. Toch hoef je niet direct te bellen met de klantenservice van je tv provider. Meestal zijn er een paar stappen die je kan volgen om te kijken waar het probleem ligt:
Oplossing 1: allereerst is het verstandig om te checken of de smartcard van je tv provider aan de juiste kant van de CI+ module zit. Zorg dat de chip op de smartcard naar boven is gericht. Stop de smartcard vervolgens in de module met de chipkant aan de voorkant. Op de afbeelding zie je hoe je de smartcard in een CI+ module stopt.

Oplossing 2: als dit het probleem niet oplost zal je de CI+ module opnieuw moeten installeren. Lees voor meer informatie hoe je een CI+ module installeert.
Werkt dit niet: lees dan eventueel hoe je een CI+ module moeten updaten.
Oplossing 3: ook is het verstandig om je tv een hard reset te geven, zodat je zeker weet dat het niet aan je tv zelf ligt. Let op: door je tv een hard reset te geven verlies je al persoonlijke instellingen. Sla indien gewenst de persoonlijke instellingen ergens op. Je tv een hard reset geven gaat als volgt:
- Om je tv terug naar de fabrieksinstellingen te zetten haal je ten eerste de CI+ module uit je tv.
- Zet de tv vervolgens aan en ga met behulp van je afstandsbediening of de knop van de tv naar het menu.
- Ga vanaf het menu naar ‘Instellingen’ en zoek daar naar de optie om je tv te resetten.
Het kan per tv verschillen hoe je je tv reset, maar meestal is deze optie te vinden bij Ondersteuning > Algemene instellingen of Systeem. Je kan nu via de instellingen je tv een hard reset geven.
Hierna kan je de CI+ module nog niet terug in de tv stoppen, omdat je de tv opnieuw moet instellen. Stel dus eerst alle startinstellingen in. Voor meer informatie hierover kan je lezen hoe je een tv installeert.
Bij de startinstellingen geef je meestal het volgende aan:
- Geef zowel de bron van je signaal als het soort netwerk aan. Dit geldt voor kabel tv’s met een CI+ module DVB-C en bij satelliet DVB-T.
- Vervolgens geef je een netwerk aan die je netwerk beheert, zoals Ziggo of KPN.
- Daarna vul je je Frequentie en Netwerk-ID in die verschillen per provider. Voor Ziggo is dit 47400 en 5555.
- Ga nu verder met het opnieuw instellen van je tv en zet de tv uit.
- Stop de CI+ module weer in je tv en zorg dat je dit op de juiste manier doet. Bekijk voor meer informatie de afbeelding verder bovenaan deze pagina.
- Zet de tv tot slot aan en check of je alle zenders weer ontvangt. Mocht dit niet het geval zijn, dan kan het probleem worden veroorzaakt door je CI+ module. Het is dan verstandig om de klantenservice te bellen van je tv provider.
Meer weten over het installeren van je CI+ module? Bekijk dan eventueel de video hieronder van Coolblue:
Laat ons weten wat je van het artikel vond. Heb je een vraag of opmerking? Neem dan contact met ons op.