Disney Plus werkt niet op je TV

Disney Plus werkt niet op je TV – 6 oplossingen

Disney beschikt natuurlijk over de geliefde Disneyfilm klassiekers. Ideaal om van te genieten op het grote tv scherm. Maar dit verloopt zoals met veel apparaten niet altijd vlekkeloos. Er zijn verschillende oorzaken waardoor je Disney Plus app niet werkt op je tv. In dit artikel meer over wat je moet doen als Disney Plus niet werkt op je tv.

In het kort:

  1. Kijk of Disney Plus tijdelijk een storing heeft.
  2. Je tv model is verouderd en ondersteunt de relatief nieuwe Disney Plus app nog niet.
  3. Update de app en de tv.
  4. Installeer de app opnieuw.
  5. Controleer of je nog een sterk wifi signaal hebt.
  6. Reset je tv.

Disney Plus heeft een storing

Als je Disney Plus app ineens niet werkt is de meest voor de hand liggende redenen een storing. Disney Plus ervaart net zoals andere grote platformen soms een tijdelijke storing. Dit probleem kan verschillende oorzaken hebben, maar is meestal binnen enkele uren opgelost. Het is dus altijd handig om te checken of er een storing is voordat je de oplossingen hieronder probeert.

Een manier om te checken of Disney Plus kampt met een storing is door te kijken op een speciale website die storingen van grote platformen bijhoudt. Eén van die sites is allestoringen.nl.

Als je zeker weet dat je geen storingen hebt kan je beginnen met zoeken naar andere oorzaken. Ik maak gebruik van een Samsung tv als voorbeeld, maar smart tv’s werken vaak ongeveer hetzelfde. Voor andere smart tv’s kunnen een groot deel van deze stappen dus ook gelden. Je zult alleen zelf moeten checken op welke manier je instellingen zijn ingesteld afhankelijk van het besturingssysteem van je tv. Hieronder een lijst met oorzaken en oplossingen waardoor Disney+ niet werkt.

TV model is verouderd

Disney Plus is een vrij nieuwe app en is uitgebracht in 2019. Dit betekent dat smart tv’s die gebruik maken van oudere software de Disney Plus app mogelijk niet ondersteunen. Daarom kan de app onvindbaar zijn in de app winkel van je smart tv. Dit geldt voor alle Samsung smart tv’s die zijn uitgebracht in 2016 of eerder. Dit kan je checken door je model online op te zoeken en te checken uit welk jaar je Samsung smart tv komt.

App en TV software updaten

Als je de Disney Plus app wel kan downloaden maar ineens niet kan gebruiken kan het ook handig zijn om te checken of je alle updates hebt geïnstalleerd. Er zijn vaak updates die automatisch worden doorgevoerd om problemen in de app op te lossen. Als je veel van deze updates overslaat kan dat leiden tot problemen met het gebruik van de app. Om updates te beheren van een Samsung smart tv kan je de volgende stappen volgen.

  1. Ga vanaf het hoofdmenu naar Apps.
  2. Ga naar Instellingen, het tandwieltje rechtsboven.
  3. Check of Automatische updates staat ingeschakeld.

Ook is het handig om de software van je Samsung smart tv te updaten. Soms kunnen er problemen met je tv ontstaan als je deze voor een langere tijd niet update. Ook dit kan effect hebben op je apps en het gebruik ervan. Het is daarom handig om te checken of ook de Samsung tv zelf op Automatisch updaten staat. Hieronder een stappenplan hoe je dat kan checken.

  1. Ga naar de instellingen van je Samsung tv via het hoofdmenu.
  2. Kies vervolgens voor Ondersteuning.
  3. Check hier of Automatisch updaten aanstaat en schakel dit eventueel in.

Installeer de app opnieuw in

Zelfs als je de nieuwste versie van je Samsung tv besturingssysteem (TizenOS) hebt en je geen updates meer klaar hebt staan, kan er altijd iets verkeerd gaan met de Disney+ app. Een simpele oplossing die effectief kan zijn is het opnieuw installeren van de app.

  1. Om Disney Plus van je Samsung tv te verwijderen open je eerst het menu van je tv.
  2. Ga naar de sectie ‘Apps’ en selecteer de Disney Plus app.
  3. Vervolgens kies je ‘Verwijderen’ om de app tijdelijk van je tv te halen.
  4. Zoek de app daarna opnieuw, installeer deze en vul je gegevens weer in.

Andere manieren proberen? Lees hier hoe je Disney Plus op je tv kunt kijken.

Zorg dat je wifi goed werkt

Wifi is een oorzaak dat vaak over het hoofd wordt gezien. Je kan namelijk problemen hebben met het verbinden met je netwerk. Meestal heb je wel signaal maar is deze te zwak of te ver weg. Hierdoor moeten je films en series langer laden en kan je soms zelfs helemaal geen gebruik maken van de Disney Plus app.

Wifi testen: een goede manier om je wifi te testen is door het signaal van een ander apparaat in dezelfde ruimte te vergelijken. Hiervoor kan je wifi speedtest sites gebruiken zoals speedtest.net. Zet je telefoon of laptop naast je tv en voer de speedtest uit. Check of je wifi signaal stabiel is.

Wifi storing: als je helemaal geen wifi signaal hebt kan dat liggen aan een storing van je netwerk. Storingen komen meestal voor bij slecht weer en kunnen tijdelijk leiden tot een slechte connectie. Als het slecht weer is kan het handig zijn om even te wachten met het ondernemen van andere stappen. Ook kan je proberen om bij geen signaal en normale weeromstandigheden je wifi router te resetten.

Extra tip! Als je het signaal van je netwerk wilt vergroten en versterken kan je een wifi versterker gebruiken. Ik zou zelf de TP-Link RE450 aanraden. De positieve reviews en scherpe prijs maken dit een perfecte keuze. Voor meer informatie over hoe je een wifi versterker gebruikt kan je het artikel “Hoe stel je een wifi repeater in” raadplegen.

TP-Link RE450

TP-Link RE450

Gebruik deze wifi versterker als je tv net buiten het wifi bereik valt. Met deze versterker kan je het bereik van je wifi signaal vergroten, waardoor Disney Plus mogelijk weer werkt.

TV resetten

Een oplossing die vaak problemen met je tv oplost is een reset. Je kan hiervoor een soft reset gebruiken of een hard reset. Een soft reset zorgt ervoor dat je tv tijdelijk van het stroom wordt gehaald. Op die manier kan je de tv volledig uitschakelen.

Een tv staat normaal in stand-by modus als het aangesloten is op het stopcontact. Dit betekent dat sommige tv’s dus vrijwel nooit van het stroom worden gehaald. Het kan handig zijn om een soft reset uit te voeren om zo de tv te rebooten. Hieronder een stappenplan die uitlegt hoe je een Samsung tv soft reset.

  1. Haal alle kabels uit je tv.
  2. Wacht voor enkele minuten nadat het lampje van je tv uit is gegaan.
  3. Stop de stekker weer terug in de tv en het stopcontact.
  4. De tv heeft nu een soft reset ondergaan.

Hard reset: een hard reset is een reset waarbij je Samsung tv terug naar de fabrieksinstellingen wordt gezet. Dit betekent dat je al je persoonlijke instellingen en apps kwijtraakt en opnieuw moet instellen. Als je een hard reset wilt uitvoeren op je Samsung tv kan je de volgende stappen volgen.

  1. Ga vanaf je hoofdscherm naar je instellingen.
  2. Ga naar algemene instellingen en kies daar de optie resetten.
  3. Je moet nu een pincode invullen die standaard 0000 is als je deze niet persoonlijk hebt ingesteld.
  4. Klik op OK en je tv begint met de reset.
  5. Je tv is nu teruggezet naar de fabrieksinstellingen.

Tip: schrijf belangrijke persoonlijke instellingen en een lijst met al je apps op een blaadje. Deze kan je na het resetten weer instellen.  

Scroll naar top