Als het geluid op je tv niet werkt zal je eerst moeten achterhalen waar het probleem zit. Dit kunnen simpele problemen zijn zoals het geluid dat te zacht staat, een afstandsbediening met een lege batterij of een gekoppelde koptelefoon die je bent vergeten te ontkoppelen.

In het kort:
- Gebruik de muteknop op je afstandsbediening.
- Controleer of de afstandsbediening nog werkt.
- Ontkoppel draadloos verbonden audioapparaten.
- Ontkoppel externe apparaten die op je tv zijn aangesloten.
- Update je tv als dit mogelijk is.
- Zet je tv terug naar de fabrieksinstellingen.
Tijd voor een nieuwe tv? De beste tv’s van dit moment:
Wat moet je doen als je TV geen geluid heeft?
Ontkoppel eerst al je externe audioapparaten, zoals soundbars of andere soorten speakers. Ontkoppel voor de zekerheid ook apparaten, zoals een mediabox of een game console. Zet de tv vervolgens aan om te kijken of de problemen aanhouden. Als het geluid alleen op je tv werkt is het erg waarschijnlijk dat de aangesloten apparaten voor de problemen zorgen. Mocht je tv geen ingebouwde speakers hebben, probeer dan een andere speaker aan te sluiten.
Als je nog steeds een tv hebt zonder geluid, dan zal je waarschijnlijk je tv moeten updaten of resetten. Meestal liggen de problemen bij externe apparaten zodra je wel beeld hebt maar geen geluid. Als je de mute knop van je afstandsbediening al hebt gecheckt en nog steeds geen geluid hebt, dan zal je de gekoppelde apparaten één voor één moeten aansluiten. Doe dit totdat het probleem is gedetecteerd.
Bij externe speakers kan het aan de kabels liggen, maar soms is de speakers simpelweg kapot. Bij mediaboxen kan het voorkomen dat de software is verouderd of een verkeerde instelling is geselecteerd. Als je tv geen geluid heeft kan je het beste deze stappen volgen:
- Zet met je afstandsbediening het geluid harder en zoek eventueel naar een mute knop op je afstandsbediening. Klik de mute knop in en kijk of er iets verandert.
- Ga na of de afstandsbediening zelf nog werkt. Vervang eventueel de batterij van de afstandsbediening. Probeer bij gebruik van een mediabox ook eventueel de afstandsbediening van de mediabox.
- Check of je een koptelefoon bedraad of draadloos hebt verbonden met je tv. Soms vergeet je dat de koptelefoon nog is verbonden.
- Check of je geen bluetooth transmitter hebt verbonden met je tv. Zelfs als de kleine zender niet is ingeschakeld en verbonden is met een bluetooth apparaat, kan het zijn dat je tv alleen geluid over die verbinding doorgeeft. Ontkoppel de transmitter dus altijd na gebruik.
- Ontkoppel al je externe apparaten van je tv (zoals soundbars of gameconsoles) en check of je geluid nu wel werkt. Als je tv geen ingebouwde speakers heeft, sluit dan eventueel een andere soort speaker aan.
- Als de problemen aanhouden zonder dat er externe apparaten aan de tv zijn verbonden, dan zal je via de instellingen je tv moeten updaten naar de nieuwste software.
- Ga naar de instellingen van je smart tv of mediabox en kijk bij geluid of je de juiste uitvoerapparaten gebruikt en of je instellingen afwijken van de aangeraden fabrieksinstellingen.
- Bij een probleem met de mediabox kan het liggen aan de kabels waarmee de mediabox is verbonden of de instellingen van de mediabox zelf. Probeer dus eventueel een andere kabel om mee te verbinden.
- Ga via de instellingen na of je ergens de speakers nog op ‘Aan’ moet zetten. Vaak zijn er bij de audio instellingen functies die het geluid van de tv kunnen beïnvloeden.
- Als ook dit niet werkt zal je ook de stroomkabel en de overige kabels moeten ontkoppelen. Wacht ongeveer een minuut totdat het lampje van je tv niet meer brandt. Vervolgens sluit je de kabels weer aan op de tv en check je of er iets is veranderd.
Bekijk eventueel de video hieronder geluidsproblemen met je tv te verhelpen:
Samsung TV heeft geen geluid
Bij een Samsung tv zonder geluid ligt het probleem meestal intern of extern. Dat hangt erg af van de hoeveelheid gekoppelde externe apparaten aan de Samsung tv, maar ook aan de complexiteit van de Samsung tv. Je hebt namelijk Samsung tv’s, Samsung tv’s met een mediabox en Samsung smart tv’s.
De moderne Samsung tv’s zijn allemaal smart tv’s met slimme functies. In dit geval kan een reset of een update een hoop problemen oplossen. Het gebeurt namelijk erg vaak dat iemand per ongeluk een instelling verandert wat leidt tot een probleem. Als je Samsung tv geen geluid heeft kan je het beste deze stappen volgen:
- Pak de afstandsbediening van je Samsung tv en check of je tv reageert op het hoger zetten van het geluid.
- Check bij een extern apparaat dat is aangesloten op de Samsung tv of het volume en de kabels in orde zijn.
- Ga via de homeknop op de Samsung smart tv naar de Instellingen en klik bij ‘Ondersteuning’ op ‘Zelfdiagnose’. Kies vervolgens ‘Start geluid test’ en voer de test uit.
- Ga via de homeknop naar Instellingen > Ondersteuning > Expertinstellingen en klik op geluid resetten.
- Update de software van je Samsung smart tv door via de homeknop op je afstandsbediening naar het menu te gaan. Ga vanuit daar naar Ondersteuning > Software-update > Automatisch updaten. De tv zal nu bijwerken naar de nieuwste software.
- Een hard reset kan de oplossing zijn als de opties hierboven niet werken. Het nadeel van een fabriek reset is dat je al je persoonlijke instellingen kwijtraakt en ook al je gedownloade apps. Sla dus van te voren alles op dat je niet kwijt wil raken. Ga vervolgens weer naar Instellingen > Algemeen > Resetten. De tv is nu gereset.
- Als ook dit niet werkt zal je de garantie op je Samsung tv moeten checken en eventueel moeten bellen met de Samsung support. Zelf sleutelen aan je tv wordt afgeraden als je tv nog onder de garantie valt.
Philips TV heeft geen geluid
Een Philips tv heeft geen geluid, omdat:
- Je een probleem hebt met apparaten die extern zijn aangesloten.
- De instellingen van de tv.
- Een intern probleem.
Mogelijke oplossingen voor een Philips tv zonder geluid staan hieronder:
- Check de afstandsbediening van je Philips tv en controleer of je tv reageert op het harder zetten van het geluid.
- Zoek op je afstandsbediening naar een muteknop en klik erop om te checken of er iets verandert.
- Check of je externe speakers goed zijn verbonden door eventueel een andere kabel te gebruiken. De meeste speakers zijn via een kabel verbonden met een Phillips tv. Kabels zijn soms niet goed aangesloten of werken simpelweg niet meer.
- Als je toch een draadloze speaker hebt gekoppeld met behulp van een bluetooth transmitter, vergeet dan niet om de transmitter aan te zetten. Of ontkoppel het apparaat juist als je de Philips tv zonder externe audioapparaten gebruikt.
- Ga via de afstandsbediening of een knop op de tv naar Menu > Geluid > Geluidsinstellingen > Stereo of Sap. Zet deze functie vervolgens uit.
- Ga weer naar menu en klik vervolgens op Setup > Geluid > tv speakers en zet deze optie op ‘Aan’ als dat nog niet het geval was.
- Ontkoppel alle kabels van je Philips tv en wacht 1 minuut. Koppel daarna al je kabels weer aan je tv en kijk of er iets is veranderd.
- Check de garantie van je Philips tv en contacteer eventueel Philips support.
Sony TV heeft geen geluid
Als je Sony tv geen geluid heeft kan je het beste deze stappen volgen:
- Pak de afstandsbediening van je Sony tv en check of het harder zetten van het geluid werkt. Vervang de batterij van je afstandsbediening indien nodig.
- Klik de muteknop op je afstandsbediening om te checken of die niet per ongeluk is ingedrukt.
- Ontkoppel alle externe apparaten en kijk of de interne speaker van je tv wel werkt. Als dat het geval is zal je één voor één moeten nagaan welk externe apparaat voor het audioprobleem zorgt.
- Ga via de afstandsbediening naar Home > Instellingen > Geluid > Reset en reset het geluid van je Sony tv.
- Ontkoppel alle kabels van je Sony tv en wacht voor enkele minuten totdat het lichtje van de tv niet meer brandt. Koppel alle kabels vervolgens weer aan de tv en kijk of er iets is veranderd.
- Ga naar Home > Instellingen > Help en selecteer daar ‘Automatisch updaten’.
- Reset de tv naar de fabrieksinstellingen. Let op dat al je apps en persoonlijke instellingen worden verwijderd. Ga naar Home > Instellingen > Over en kies dan ‘Resetten’. Vervolgens kies je ‘terugzetten op fabrieksinstellingen’. De tv is nu gereset en apps kunnen weer geïnstalleerd worden.
- Check de garantie van je Sony tv en contacteer eventueel de Sony supportlijn.
LG tv heeft geen geluid
Een LG tv zonder geluid kan worden veroorzaakt door externe audioapparaten of de tv zelf. Om dit te checken en het probleem op te lossen is het stappenplan hieronder erg behulpzaam:
- Check of de afstandsbediening reageert op het harder zetten van het geluid. Check ook of er een muteknop op de afstandsbediening van je LG tv zit. Druk die knop in om te checken of die niet per ongeluk is ingedrukt.
- Ontkoppel alle externe apparaten en check of je tv nu wel reageert en of er geluid uit de interne speakers komt.
- Werken de interne speakers van je tv wel, dan ligt het aan een extern audioapparaat. Dit kan betekenen dat het apparaat kapot is, verkeerde instellingen heeft of een kapotte kabel gebruikt.
- Ga via de instellingen naar de Algemene instellingen en klik op ‘Over’ en selecteer ‘Automatisch updaten’.
- Ontkoppel alle kabels en wacht een minuut voordat je de kabels weer aansluit.
- Reset de AV instellingen die ervoor zorgen dat de audio per tv kanaal gelijk is. Druk de muteknop op je tv drie keer in en bevestig dat je de AV wil resetten.
- Reset naar de fabrieksinstellingen. Het nadeel is dat je al je instellingen opnieuw moet instellen, dus ook je persoonlijke instellingen. Ga via de menuknop naar de instellingen van je LG tv en ga naar ‘Ondersteuning’. Klik dan op ‘Terugzetten naar begin’.
- Check op garantie en contacteer eventueel LG support.
Apple TV heeft geen geluid
Bij een Apple tv zonder geluid is het probleem wat ingewikkelder dan bij een normale tv. Dit komt omdat de Apple tv een mediaspeler is die een normale tv smartfuncties kan geven. De Apple tv heeft een grote hoeveelheid instellingen en kan al snel problemen ervaren zodra deze verkeerd zijn ingesteld. Denk aan het selecteren van de verkeerde speakers.
Naast verkeerde instellingen kan het audioprobleem ook worden veroorzaakt door een kapotte kabel of een intern probleem met de tv. Hieronder een stappenplan met oplossingen voor geluidsproblemen met je Apple tv:
- Check of je Apple remote reageert op het hoger zetten van het geluid. Vervang indien nodig de batterij.
- De nieuwste generatie Apple afstandsbediening heeft een muteknop. Check of je een nieuwere afstandsbediening hebt van Apple en druk het muteknopje in om te controleren of deze niet is ingeschakeld.
- Controleer bij gebruik van externe audioapparaten (zoals een soundbar of een speaker) of ze draadloos of bedraad zijn aangesloten op je tv.
- Bij een speaker die is verbonden met een kabel kan je het beste andere aansluitingskabels proberen. Een hdmi kabel kan bijvoorbeeld niet goed zijn aangesloten of simpelweg kapot zijn gegaan.
Controleer bij een draadloze speaker of de stroomkabel goed zit en of de speaker aanstaat. Zet je bluetoothapparaat vervolgens in de ‘pairing mode’ door de verbindknop op het bluetoothapparaat in te houden. Ga vervolgens via de afstandsbediening van je Apple tv naar Instellingen > Afstandsbedieningen en apparaten > Bluetooth en er zal worden gezocht naar bluetooth apparaten. Klik erop en de Apple tv is verbonden met het bluetoothapparaat.
Geluid van je TV loopt niet synchroon
Een tv kan soms beeld en geluid hebben dat niet in synchroon loopt. Dit kan liggen aan het tv kanaal waar je naar kijkt, maar wordt meestal veroorzaakt door de tv zelf. Hier is een lijst van eventuele oplossingen als het geluid van je tv niet synchroon loopt:
- Schakel over op een ander kanaal. Schakel daarna weer terug en kijk of er iets is veranderd.
- Ontkoppel alle kabels van je tv en wacht enkele minuten voordat je de kabels weer verbindt met de tv.
- Update de software van je tv.
- Controleer of er problemen zijn met externe apparaten, zoals soundbars of mediaboxen. Ontkoppel de apparaten en kijk of de interne speakers hetzelfde probleem hebben.
- Kijk of je in de instellingen de geluidmodus kan veranderen naar standaard.
- Check je garantie en vermijd zelf sleutelen zolang er garantie op de tv zit.
Laat ons weten wat je van het artikel vond. Heb je een vraag of opmerking? Neem dan contact met ons op.