Heb je een nieuwe Chromebook en wil je hier Word op zetten? Hoewel het vanzelfsprekend klinkt dat je Word eenvoudig op een laptop of pc kunt zetten, is dit voor een Chromebook toch anders. Het is sinds september 2021 niet meer mogelijk om Word als App op een Chromebook te gebruiken.

In het kort:
- Ga naar www.office.com.
- Log in op jouw account. Maak een Officeaccount aan indien nodig.
- Gebruik de licentiecode die je hebt ontvangen.
- Open de Google Play Store en typ ‘Microsoft Office’ in.
- Download de office-app Word en open het programma.
In dit blog lees je hoe je Word kan gebruiken op een Chromebook en hoe je Word op een Chromebook zet. Ook lees je meer over gratis alternatieven die je kan gebruiken in plaats van Microsoft Word.
Kan je Word gebruiken op een Chromebook?
Ja, het is mogelijk om programma’s als Excel en Word te gebruiken op een Chromebook. Hoewel je bij andere laptops en computers gebruik kunt maken van oudere versies van Microsoft, is dit bij een Chromebook helaas niet het geval. Je dient dus altijd de meest actuele versie van Microsoft 365 op je Chromebook te hebben staan. Daarnaast zijn er wel een aantal zaken waar je aan moet denken.
Allereerst kost een pakket van Microsoft 365 geld. Je kunt hiervoor een jaarlijks abonnement afsluiten. Daarnaast is het sinds september 2021 niet meer mogelijk om de apps van het Officepakket te downloaden in de Chrome App Store. Maar er zijn ook alternatieven voor een abonnement van Microsoft Office, zoals pakketten met een eenmalige aanschaf. Wanneer je Word voor een Chromebook hebt aangeschaft, kan je dit eenvoudig op verschillende manieren installeren.
Hoe zet je Word op een Chromebook?
Zoals in het vorige stuk vermeld: je kan enkel en alleen Word gebruiken op een Chromebook als je gebruik maakt van de meest recente versie. Zorg er dus voor dat je de meest recente versie van Microsoft Office 365 aanschaft. Let ook goed op of het pakket dat je aanschaft geschikt is voor de Chromebook.
Heb je een Microsoft Office 365 pakket aangeschaft? Dan is het tijd om Word op jouw Chromebook te zetten. Er zijn verschillende manieren om Word op een Chromebook te zetten. Hieronder lees je hoe je Word op verschillende manieren op jouw Chromebook kunt zetten.
Word online installeren via de website van Office
Wanneer je Word (en andere apps van Microsoft) online wil gebruiken, kan je Word installeren via de website van Office. Hieronder leggen we de stappen uit die je moet volgen om Word succesvol op je Chromebook te installeren.
- Zorg allereerst voor een actief abonnement (de meest recente versie). Na aanschaf van het abonnement ontvang je direct een licentiecode.
- Ga naar de website www.office.com.
- Log in op jouw account. Heb je nog geen account? Maak dan eerst een Officeaccount aan.
- Gebruik de licentiecode die je hebt ontvangen.
- Start het installatieproces van Word (en eventueel de andere programma’s, zoals Excel, PowerPoint en Teams). Open hiervoor de Google Play Store en typ ‘Microsoft Office’ in. Kies vervolgens de Office-app die je wil installeren, oftewel Word.
Bekijk de video hieronder die de stappen nog eens duidelijk demonstreert.
De beste Word alternatieven voor Chromebooks
Vind je Word aanschaffen en installeren te veel gedoe? Of vind je het zonde om hier jaarlijks geld voor te betalen? Dan zijn er genoeg alternatieven voor Microsoft Word. Naast Word kan je namelijk ook andere tekstbewerkers gebruiken om jouw teksten in een document te zetten. Hieronder heb ik 4 alternatieven voor Microsoft Word op een rijtje gezet.
Google Documenten
Een goede vervanger van Microsoft Word is Google Documenten. Zoals de naam al zegt is Google de aanbieder van Documenten. Google Documenten is volledig gratis te gebruiken en het enige wat je hiervoor nodig hebt is een Googleaccount. Met je Googleaccount kan je eenvoudig Google Documenten openen door op de 9 bolletjes bovenin te klikken. Wanneer je hierop klikt wordt een menu geopend met de gratis beschikbare Google Apps. Klik vervolgens op “Documenten”. Vervolgens wordt Google Documenten geopend.

In Google Documenten heb je in principe exact dezelfde functies als in Word. Je hebt zelfs extra functies, zoals de optie om samen te werken. Bij Google Documenten kan je eenvoudig andere mensen toevoegen en tegelijkertijd in de tekstbewerker aan bijvoorbeeld een verslag werken. Ook kan je het bestand van Google Documenten in een (gedeelde) Drive plaatsen, zodat je altijd een back-up hebt van het bestand. Ook slaat Google Documenten automatisch jouw wijzigingen op.
Het nadeel van Google Documenten is dat het volledig online is. Je dient dus internet te hebben om in de tekstbewerker aan de slag te gaan. Hoewel Google Documenten wijzigingen in het document automatisch opslaat, dien je wel te beschikken over internet. Heb je een heel stuk tekst geschreven, maar is het internet weggevallen? Dan kan het zijn dat jouw stukken tekst verloren gaat wanneer je het document verlaat.
Wel kan je het document exporteren als een Word bestand en deze versturen naar andere mensen. Hierdoor kunnen mensen met Word het bestand openen en eventueel zelf bewerken. Ook is het in Google Documenten mogelijk om jouw gemaakte documenten op te slaan als PDF.
Heb je nog geen Google-account, maar wil je wel Google Documenten gebruiken? Volg dan de volgende stappen, zodat je in het vervolg gebruik kan maken van deze gratis tekstbewerker.
- Ga naar de inlogpagina voor Google Accounts.
- Klik op de knop “Account aanmaken”.
- Vul je persoonlijke gegevens in.
- Bedenk een gebruikersnaam en wachtwoord en vul deze in.
- Vul voor extra veiligheid een telefoonnummer of ander eigen emailadres toe.
- Verifieer het telefoonnummer of het emailadres.
- Klik op “Volgende”.
- Het account is nu aangemaakt.

Ben je je wachtwoord vergeten? Wanneer je een optioneel telefoonnummer en/of emailadres op hebt gegeven, kan je je wachtwoord eenvoudig resetten via het opgegeven telefoonnummer of emailadres. Wanneer je klikt op “Wachtwoord vergeten” kan je Google een resetlink laten sturen naar één van deze twee communicatiemiddelen.
WPS Office
WPS Office beschikt over een totaalpakket aan bewerkingsapps. Het heeft zoals meerdere Officepakketten eigen versies van de bewerkingsapps Word, PowerPoint en Excel. Ook beschikt het pakket over een PDF-bewerker. Deze eigen versies zijn uitstekend compatibel met bestandsformaten van Microsoft.

Een groot voordeel van WPS Office is dat dit desktoppakket beschikt over een volledige Cloud integratie en opslag om tegelijk met anderen in bestanden te werken. WPS Office wordt ondersteund door Windows, macOS, Linux, Android en iOS. Daarnaast heb je de mogelijkheid om WPS Office in 13 verschillende talen voor PC en 46 verschillende talen voor mobiel in te stellen.
Het enige nadeel van de gratis versie van WPS Office is dat je advertenties ziet tijdens het gebruiken van het pakket. Wil je geen advertenties? Dan kan je kiezen voor de betaalde variant van WPS Office.
Nu je de voordelen van WPS Office weet, wil je vast ook weten hoe je WPS Office op je laptop, PC of mobiel kunt installeren. Volg hieronder het stappenplan om WPS Office te installeren.
- Ga naar de website van WPS Office. De website van WPS Office is www.wps.com.
- Klik vervolgens op de “Download’ knop rechtsboven in het menu.
- Vervolgens verschijnt er een pop-up in het beeldscherm met de vraag of je de download wil toestaan.
- Klik op “Toestaan”.
- Volg vervolgens de stappen die het pop-up menu aangeeft.
Microsoft Office Online
Microsoft Office Online is de gratis versie van Microsoft Office, maar dit is absoluut geen vervanger voor de betaalde versie van Microsoft Office. Met de gratis online-versie kan je eenvoudig kleine bewerkingen maken, maar is totaal niet geschikt voor zakelijk gebruik of gebruik voor een studie. Daarnaast is de gratis versie van Microsoft Office enkel en alleen online te gebruiken. Beschik je even niet over internet? Dan kan je ook geen gebruik maken van Microsoft Office Online.

Om gebruik te maken van Microsoft Office Online hoef je niets te installeren. Het enige wat je hoeft te doen is inloggen met je Office-account op www.office.com. Heb je nog geen account? Dan kan je via de website zelf gratis een Office-account aanmaken op de website van Office. Iedere gebruiker van Microsoft krijgt gratis 5 GB opslagruime in de Cloud. Een groot voordeel van het opslaan in de Cloud is dat je vanaf iedere computer toegang hebt tot je bestanden.
Dropbox Paper
De laatste gratis tekstbewerker die ik toelicht is Dropbox Paper. Dropbox is bij velen bekend voor het opslaan en delen van bestanden in de Cloud. Het is een ideaal programma om jouw bestanden in te plaatsen om ruimte vrij te maken op jouw mobiel of laptop. Maar wist je dat Dropbox ook gebruikt kan worden als tekstbewerker?

Met Dropbox Paper sleep je een bestand naar het Dropbox-Paper-venster en je kunt starten met het bewerken van het document. Ook beschikt Dropbox Paper over een samenwerkingsfunctie, waarbij je met meerdere mensen tegelijk in een bestand kunt werken. Het is hierbij eenvoudig om andere mensen toe te voegen en samen te werken.
Hoewel de interface heel simpel is, is het heel doeltreffend en snel. Ben je klaar met het bewerken van het document? Dan kan je deze via Dropbox Paper eenvoudig opslaan als een .docx of .pdf-bestand. Het enige nadeel aan Dropbox Paper is dat je internet nodig hebt om bestanden te openen, te bewerken en op te slaan.
Laat ons weten wat je van het artikel vond. Heb je een vraag of opmerking? Neem dan contact met ons op.