Het vervangen van een Ziggo modem is een logische stap als je een verouderde modem gebruikt. Als je een internetabonnement afsluit krijg je vaak een modem meegeleverd van de provider. Er zijn providers die het gebruik van andere modems verbieden, waardoor je je eigen modem niet kunt gebruiken. Maar hoe zit dat met Ziggo?

In het kort:
Ja, sinds 1 januari 2022 mag je je eigen modem gebruiken bij Ziggo. Meestal vervang je je Ziggo modem als deze is verouderd. Het laten vervangen van je oude Ziggo modem door een nieuwe kan bijna altijd geheel kosteloos.
Lees hier hoe je een Ziggo modem aansluit.
De vraag is dus of dit überhaupt mogelijk is. Let hierbij op het verschil tussen een modem en een router. Vaak is het mogelijk om je modem uit te breiden met een router die niet van Ziggo is. Dit betekent echter niet dat je de modem van Ziggo kunt vervangen door een model dat niet van Ziggo is.
Kan ik mijn Ziggo modem vervangen?
Ja, sinds 1 januari 2022 mag je je eigen modem gebruiken bij Ziggo. Dit geldt overigens ook voor alle andere providers. Dit komt omdat bedrijven en consumenten niet gedwongen mogen worden door internetproviders om een bepaald apparaat te gebruiken.

Voor 2022 was het dus niet mogelijk om een eigen modem te gebruiken als Ziggo-klant. Vandaar dat een Ziggo-klant in oktober 2020 in opspraak kwam en een zaak begon bij de Geschillencommissie Telecommunicatiediensten. De meneer wilde dat hij zijn eigen modem en router kon gebruiken op zijn Ziggo-aansluiting.
Door deze regelgeving is er meer concurrentie, aangezien het overstappen naar een andere modem mogelijk is. Volgens de ACM (Algemene Consument en Markt) zal dit ook tot meer innovatie leiden.
Maar goed, welke modems kun je nu precies gebruiken met Ziggo? Ziggo maakt nog veel gebruik van en coaxkabel, dus je zal een nieuwe modem moeten kiezen die deze aansluiting ondersteunt. Welke modems je nu precies kunt gebruiken met Ziggo heb ik niet voor je kunnen vinden. Het beste wat je in dit geval kunt doen is contact opnemen met Ziggo. Je weet in ieder geval dat de modem in de meeste gevallen een coax-aansluiting moet hebben.
Wanneer vervang je je Ziggo modem?
Een van de meest voorkomende redenen is dat je Ziggo modem is verouderd. Misschien dat je nog een nieuwere modem hebt liggen die je kunt gebruiken en daarom wil omwisselen. Er komen immers niet voor niets regelmatig nieuwe modems uit met weer betere specificaties. Voor de hand liggend is dat mensen een beter wifi-signaal willen door de modem te vervangen.
Je kunt je echter afvragen of het vervangen van je modem wel echt de slimste zet is. Je wifi-signaal kun je namelijk ook versterken door wifi-boosters te gebruiken. Met de wifi-boosters van Ziggo creëer je extra wifipunten in je huis. Ze sturen het wifi-signaal van je modem door naar de rest van je ruimtes in je huis. Ze werken automatisch samen en vormen daardoor 1 groot netwerk. Zeker het overwegen waar, aangezien je hier een hoop gedoe mee kunt besparen.
Versterk het wifi-signaal om een betere verbinding te krijgen in een bepaalde ruimte.
Het vervangen van je Ziggo modem hoeft niet heel lastig te zijn, maar dan is het wel handig dat je de Ziggo modem vervangt door een andere Ziggo modem. Zodra je een andere soort modem wil gebruiken wordt het een lastiger verhaal, omdat ze wel ondersteunt moet worden door Ziggo.
Voor de rest is het nog maar de vraag hoe het zit met de technische ondersteuning. Gebruik je als Ziggo-klant niet een modem van Ziggo, krijg je dan nog steeds technische ondersteuning zodra je modem niet meer werkt? Volgens de ACM heeft Ziggo niets te maken met het passieve gedeelte van het netwerk, oftewel de router en de modem. Ziggo kan moeilijk iets doen aan andermans apparatuur, zoals een modem van KPN. Technische ondersteuning zal dan beperkt zijn of überhaupt niet mogelijk.
Hoeveel kost het vervangen van je Ziggo modem?
Wil je je oude Ziggo modem laten vervangen door een nieuwe, is dit dan gratis? Het laten vervangen van je oude Ziggo modem door een nieuwe kan bijna altijd geheel kosteloos. Het hoort binnen de service van Ziggo. Ziggo zegt hierover zelf het volgende: ‘Zie je de installatie niet zitten? Dan plannen we een gratis afspraak met de monteur voor je in.’
Stel dat je modem niet meer goed werkt (hij is oud of defect) en Ziggo ziet dat je modem daarvan de oorzaak is, dan sturen ze kosteloos een nieuwe op. Blijkt dit niet het geval te zijn, dan kunnen er 50 euro voorrijkosten in rekening worden gebracht. Een installatiemonteur komt alleen gratis in de volgende gevallen:
- Je bent een nieuwe klant.
- Je bent een bestaande klant met nieuwe apparatuur vanwege een nieuwe abonnement.
- Je gaat verhuizen.
Het kan voorkomen dat er wel kosten worden gerekend, maar dat gebeurt vrij weinig. In dit geval zijn er andere werkzaamheden verricht. Het kan ook zijn dat je onterecht een rekening krijgt opgestuurd. Neem in dit geval contact op met Ziggo zelf.
Hoe vervang ik mijn Ziggo modem?
Het vervangen van je Ziggo modem is niet een erg moeilijk en lang proces. Hieronder zet ik alle stappen onder elkaar voor je op een rijtje. Het gaat hierbij om het vervangen van je Ziggo modem door een andere Ziggo modem.
Stap 1: zorg er allereerst voor dat je alle onderdelen hebt. De onderdelen die je nodig hebt zijn: je wifi-modem, voeding en telefoonkabel. Een telefoonkabel is optioneel en kun je gebruiken als je ook bellen wil installeren.
Stap 2: zorg dat je alle kabels van je oude modem loskoppelt en hem weg zet om plaats te maken voor de nieuwe modem.
Stap 3: het kan zijn dat je je oude wifi-modem niet op de meest gunstige plek hebt gezet, vandaar dat ik hier nog even op inga. Plaats je wifi-modem binnen 1 meter van de hoofdaansluiting en let op het volgende:
- Plaats hem indien mogelijk op 1 a 2 meter hoogte.
- Probeer metalen voorwerpen (denk aan radiatoren en waterleidingen) zoveel mogelijk te vermijden. Zet ze in ieder geval niet tegen je nieuwe wifi-modem aan.
- Houd de modem uit de buurt van andere apparaten. Andere elektronische apparaten kunnen het signaal van je wifi-modem verzwakken, waardoor je minder wifi-bereik hebt.
- Zorg dat je de modem stevig neerzet en dat je hem eventueel ophangt.
Stap 4: we hebben het nu over de benodigde spullen en de meest gunstige plek gehad. Nu is het tijd om de modem daadwerkelijk aan te sluiten, waar je waarschijnlijk bekend mee bent. Gebruik de coaxkabel die je voor je oude modem heb gebruikt nu voor de nieuwe modem. Het rood gemarkeerde uiteinde van de coaxkabel sluit je aan op de wifi-modem. Deze hoef je voor de rest niet vast te schroeven. Het andere uiteinde van de coaxkabel zit als het goed is nog in de hoofdaansluiting.

Stap 5: sluit vervolgens eventueel een telefoonaansluiting aan. Je kunt de telefoonkabel eenvoudig aansluiten op 1 van je telefoonaansluitingen op je modem. Dit is natuurlijk alleen interessant als je ook Bellen in je abonnement hebt zitten.
Stap 6: sluit nu de voedingskabel aan op de voedingsaansluiting van de modem en stop de stekker in het stopcontact. Schakel vervolgens de modem in door de aan/uitschakelaar te gebruiken. Wacht totdat de lampjes aan de voorkant gaan branden om te zien of je modem is ingeschakeld.
Wat de lampjes precies betekenen verschilt per model, dus raadpleeg hiervoor je handleiding. Als je 4 lampjes op een rij ziet branden zit je in ieder geval goed. Het inschakelen van je modem duurt maximaal 15 minuten. Gaat je Ziggo modem niet aan en ervaar je problemen? Lees dan dit artikel: Ziggo mediabox werkt niet
Stap 7: je wifi modem is geplaatst, aangesloten en ingeschakeld. Dan is het nu tijd om wifi-verbinding te maken met het eerste apparaat. Wifi-verbinding maken kan op 2 manieren:
- Draadloos verbinding maken: dit is de meest voorkomende methode. Ga naar de wifi-instellingen van je PC/laptop, smartphone of tablet. Zoek het wifi-netwerk van Ziggo (de naam van het netwerk begint altijd met Ziggo). Selecteer het netwerk en maak verbinding. Voer vervolgens de netwerkbeveiligingssleutel in. Dit is de WPA2-sleutel die je op de witte sticker onder de router/modem kunt vinden. Selecteer tot slot ‘ja’ om ook verbinding te kunnen maken met andere apparaten.
- Verbinding maken met een internetkabel: sluit de internetkabel aan op de modem. Sluit het andere uiteinde van de kabel aan op je laptop/PC.
Om te controleren of alles goed werkt kun je het internet gebruiken. Gebruik bijvoorbeeld Google om iets op te zoeken en kijk of het werkt.
Laat ons weten wat je van het artikel vond. Heb je een vraag of opmerking? Neem dan contact met ons op.