Een Sonos speaker gebruik je vaak samen met de app. Via de app verbind je de Sonos met bijvoorbeeld je telefoon of tablet. Maar wat als je je Sonos apparaat niet kunt vinden in de app? In deze blog vind je mogelijk oorzaken en problemen van een Sonos die niet zichtbaar is.

In het kort:
- Gebruik de ingebouwde probleemoplosser.
- Controleer de stroomkabel.
- Gebruik een ander apparaat.
- Reset de Sonos app.
- Schakel je Sonos apparaat uit.
- Start je router opnieuw op.
- Controleer de draadloze verbinding.
- Maak verbinding met een ethernet kabel.
- Verwijder storende signalen.
Tijd voor een nieuwe Sonos speaker?
Allereerst beginnen we met de meest eenvoudige oplossingen voor dit probleem. Hier heb je waarschijnlijk allang aan gedacht, maar het is handig om te controleren.
Gebruik Sonos support
Sonos heeft voor dit specifiek probleem een hulpmiddel gemaakt. Je zult hiervoor een paar stappen moeten volgen in de Sonos app. Hieronder zie je hoe je dit kunt vinden:
- Open de Sonos app op je Android of IOS apparaat.
- Ga naar de instellingen en dan naar de ‘support’ tabblad.
- Ga daarna naar de ‘zoek niet gevonden product’ optie.
- Volg de instructies die de Sonos app je nu geeft.
Mocht je na het gebruiken van deze functie nog steeds het probleem behouden, bekijk dan de tips in dit artikel. Zorg dat je alle oplossingen in deze blog hebt geprobeerd en gebruik deze functie in de app eventueel nog een keer.
Controleer de stroomkabel
Zorg ervoor dat je Sonos speaker aan staat en eventueel is aangesloten op het stroom. Een Sonos speaker dat niet aan staat kan natuurlijk ook niet verbinden met de app, met als gevolg dat hij niet verschijnt. Gebruik de afspeelknop/pauzeknop op je speaker om hem aan te zetten. Controleer of het lampje op je speaker aan het branden is.

Gebruik een ander apparaat
De onderstaande oplossingen verder in dit artikel gaan voornamelijk over de verbinding en de Sonos speaker zelf. Maar wat als het aan het apparaat ligt waarmee je je Sonos product wil verbinden? Om hierachter te komen kun je je Sonos speaker het beste eerst koppelen aan een andere apparaat. Download indien nodig de Sonos app op dit andere apparaat. Denk hierbij aan een andere telefoon of tablet. Mocht je Sonos nu wel zichtbaar zijn in de app, dan weet je dat het aan het apparaat ligt. Is je Sonos ook nu nog spoorloos verdwenen, dan ligt het zeer waarschijnlijk aan de Sonos speaker zelf.
Mocht je telefoon of tablet de boosdoener zijn, verbind deze dan opnieuw met wifi. Dit kun je eenvoudig doen door in de instellingen je wifi uit te zetten. Wacht even en zet je wifi daarna weer aan.
Reset de Sonos app
Het hoeft niet per direct aan het Sonos product zelf te liggen. Ook de Sonos app kan de oorzaak zijn. Als je zeker weet dat de speaker aan staat kan je overgaan op deze stap. Je kunt de Sonos app resetten door hem opnieuw te installeren op je telefoon. Verwijder hem en download de app weer. Indien mogelijk, download dan de nieuwste Sonos S2 app. De kans dat deze versie bugs bevat is kleiner dan bij de oudere S1 app.
Schakel je Sonos apparaat uit
- Haal de stekker van de luidspreker uit het stopcontact.
- Wacht minimaal 5 seconden.
- Sluit nu de speaker weer aan op het stroom.
- Het lichtje dat de status van je speaker aangeeft zal wit worden. Dit betekent dat de speaker wordt ingeschakeld.
- Zodra deze is ingeschakeld kun je hem zoeken in de Sonos app.
- Het groene ledlampje op de speaker betekent dat je de Speaker aan de Sonos app moet toevoegen.
Wifi router opnieuw opstarten
Het opnieuw opstarten van je router kan ook helpen. Sonos apparaten gebruiken immers WiFi en bijna nooit bluetooth om muziek af te spelen. Het kan ervoor zorgen dat je Sonos weer zichtbaar wordt in de app. Het opnieuw opstarten van je router kan op de volgende manier:
- Haal de stroom van de router af.
- Wacht even en sluit de voedingskabel weer aan op de router.
- Wacht even totdat de router weer online is.
- Open je Sonos app en kijk of je Sonos speaker nu wel gevonden kan worden.

Controleer de draadloze verbinding
Sonos apparaten, zoals ik net al aangaf, maken draadloos verbinding via wifi. Het kan zijn dat de afstand tussen de speaker en je router te groot is, waardoor een draadloze verbinding niet mogelijk is. Hierdoor wordt het wifi signaal minder sterk en is een verbinding niet mogelijk. Mocht dit het probleem zijn, overweeg dan om je Sonos speaker dichter bij de router te zetten.
Een ander belangrijk punt is dat je Sonos apparaat en je apparaat waarmee je hem wil verbinden beide zijn aangesloten op hetzelfde wifi-netwerk. Is bijvoorbeeld je telefoon op een ander netwerk aangesloten dan je Sonos speaker, dan zal je hem niet vinden in de app.
Maak verbinding met een ethernet kabel
Het kan ook zijn dat je Sonos simpelweg geen draadloze verbinding kan maken. Bijvoorbeeld doordat teveel apparaten zijn verbonden met je wifi-netwerk. Je hebt in dit geval de mogelijkheid om je Sonos speaker rechtstreeks op je router aan te sluiten. Dit kun je doen met behulp van een ethernet kabel.
Het ene uiteinde van je ethernet kabel sluit je aan op je router en de andere op je Sonos apparaat. Als de kabel goed is aangesloten hoor je als het goed is een klikgeluid.

Verwijder storende signalen
Een andere reden dat je Sonos speaker niet kan verbinden is door storende signalen. Andere elektronische apparaten kunnen het signaal tussen bijvoorbeeld je telefoon en je speaker verstoren. Ook de ondergrond waarop je je Sonos speaker zet kan van invloed zijn, alhoewel dit niet vaak de boosdoener is. Heb je de keuze, zet je Sonos speaker dan op een houten ondergrond in plaats van een metalen.
Mocht na het volgen van deze stappen het probleem nog steeds niet zijn verholpen, dan is het probleem zeer waarschijnlijk wat ingewikkelder. Je zult dan het beste contact kunnen opnemen met de klantenservice van Sonos. De klantenservice van Sonos zou het probleem voor je kunnen oplossen. Het kan ook zijn dat je Sonos product gerepareerd moet worden.
Laat ons weten wat je van het artikel vond. Heb je een vraag of opmerking? Neem dan contact met ons op.