Koptelefoon werkt niet

Koptelefoon werkt niet? – Geen geluid

Eén van de meest voorkomende problemen is een koptelefoon die geen geluid maakt. Zonder geluid heb je vrij weinig aan het apparaat, vandaar dat we dit snel gaan oplossen. In dit artikel bespreek ik zoveel mogelijk oplossingen om je koptelefoon weer werkende te krijgen.

In het kort:

  1. Start je koptelefoon opnieuw op.
  2. Laad de koptelefoon op.
  3. Let op de USB-aansluiting.
  4. Los problemen op met bluetooth.
  5. Koppel je koptelefoon opnieuw.
  6. Koppel apparaten los.
  7. Controleer de audio-uitgang.
  8. Verwijder de bedrade verbinding.
  9. Update de firmware van de koptelefoon.
Sony WH-1000XM4 koptelefoon

Sony WH-1000XM4

Tijd voor een nieuwe koptelefoon? Bekijk de huidige prijs van de Sony WH-1000XM4. Het is de beste koptelefoon van dit moment.

Oorzaken van een koptelefoon die niet werkt

Om het probleem op te kunnen lossen is het handig als je weet waar het probleem zit. Hiervoor moeten we de oorzaak zien te vinden. De meest voorkomende oorzaken van een koptelefoon die niet werkt zet ik hieronder voor je onder elkaar:

  1. Kortsluiting in de draden die het geluid uitzendt.
  2. Een defect oortje.
  3. Een defecte jackplug.
  4. Problemen met de audio-aansluiting.

Maar welke van de bovenstaande oorzaken geldt voor jouw? Om erachter te komen wat de oorzaak van jou probleem is heb ik een paar tips:

  1. Als het geluid af en toe uitvalt kan je de kabels een beetje buigen. Hoor je geluid als je de kabels op een bepaalde manier hebt gebogen, dan is er sprake van kortsluiting. In dit geval moet je de kabels van de koptelefoon repareren.
  2. Duw de stekker verder in de audio-aansluiting. Hoor je nu wel geluid, dan is er mogelijk iets aan de hand met je aansluiting.
  3. Gebruik een andere koptelefoon waarvan je zeker bent dat hij werkt. Werkt ook deze koptelefoon niet, dan ligt het aan de hoofdaansluiting van het apparaat waarmee je probeert te verbinden.
  4. Gebruik een multimeter om de draden te testen. Als de multimeter piept geeft hij aan dat er geen breuken in de kabel zijn gedetecteerd. Piept de multimeter niet, dan is er een probleem met de audiokabel van je koptelefoon. Repareer deze of vervang hem door een nieuwe.
  5. Hoor je aan 1 kant geen geluid, dan zit het probleem bij de koptelefoon.

Koptelefoon maakt geen geluid

Er zijn een hoop verschillende oorzaken voor een koptelefoon die niet werkt. Allereerst begin ik met het bespreken van de meest voor de hand liggende oplossingen. Voordat je de hele koptelefoon uit elkaar gaat halen kan het geen kwaad om eerst de meest eenvoudige oplossingen te proberen. De oplossingen die ik hieronder bespreek gelden voor erg veel verschillende soorten koptelefoons. Zowel koptelefoons met draad als met bluetooth worden besproken.

Start je koptelefoon opnieuw op: dit is wel een heel eenvoudige oplossing, maar werkt heel erg vaak. Door de stroom eraf te halen zorg je voor een kleine reset en daardoor werken de apparaten vaak weer. Probeer dit dus allereerst voordat je de hele koptelefoon uit elkaar haalt.

Naast het opnieuw opstarten van je headset kan je ook het apparaat waarmee je verbindt opnieuw opstarten. Het hoeft natuurlijk niet per se aan de koptelefoon zelf te liggen. Start daarom bijvoorbeeld je smartphone of laptop opnieuw op om eventuele bugs te verhelpen.

Laad de koptelefoon op: ook dit is een erg eenvoudig op te lossen probleem. Voornamelijk koptelefoons met extra functies zoals ruisonderdrukking en LED-lampjes hebben een externe voedingsbron nodig. Als je je koptelefoon al een tijdje niet hebt gebruikt zal je hem zeer waarschijnlijk moeten opladen. Maak je gebruik van batterijen, controleer deze dan en vervang ze indien nodig.

Let op de USB-aansluiting: veel mensen sluiten hun koptelefoon aan op hun laptop. Dit gebeurt vaak via een USB, maar dan moet deze aansluiting dit wel ondersteunen. Als je de USB-aansluiting nodig hebt om de koptelefoon van stroom te voorzien, dan is er mogelijk te weinig stroom beschikbaar om ook audio via de koptelefoon te ontvangen.

Niet elk apparaat met een USB-aansluiting ondersteunt ook koptelefoons. De meeste laptops kunnen gewoon met een koptelefoon gebruikt worden, maar sommige gameconsoles zoals de Xbox One ondersteunen dit niet. Mocht dit het geval zijn, dan is dit moeilijk op te lossen. Je zou naast een USB-aansluiting een andere vorm van verbinden kunnen gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een koptelefoon die bluetooth gebruikt.

Problemen met bluetooth: maak je draadloos verbinding met een koptelefoon die bluetooth gebruikt, controleer dan of dit ook aan staat. Mocht deze nog niet aan staan, dan is een draadloze verbinding niet mogelijk. In dit geval moet je de bluetoothschakelaar inschakelen om verbinding te maken met je gekoppelde apparaten. Raadpleeg eventueel de handleiding om meer te weten te komen over de bluetoothfunctie op je koptelefoon.

Als je je koptelefoon voor het eerst gaat gebruiken koppelen de apparaten niet automatisch. Dit wordt in veel gevallen het ‘pairing’ proces genoemd. Door je koptelefoon in de ‘pairing’ modus te zetten kan je je hoofdtelefoon koppelen met nieuwe apparaten. Ook hiervoor kun je het beste je handleiding raadplegen.

Koppel je koptelefoon opnieuw: door je headset opnieuw te koppelen kunnen verbindingsproblemen verholpen worden. Om draadloos verbinding te maken zie je je koptelefoon tussen de bluetoothapparaten staan in de instellingen van bijvoorbeeld je telefoon of laptop. In de bluetoothinstellingen kan je je koptelefoon verwijderen. Hieronder lees je waar je dat kunt doen voor Windows en Mac:

  1. Windows: ga naar de instellingen > Apparaten > Bluetooth en andere apparaten > Koptelefoon selecteren > Apparaat verwijderen > Ja.
  2. Mac: systeemvoorkeuren > bluetooth > de naam van je hoofdtelefoon > X > verwijderen.
instellingen openen windows computer
apparaten instellingen windows openen
koptelefooon verwijderen windows instellingen

Nadat je hem hebt verwijderd kun je het koppelingsproces weer opnieuw beginnen. Dit doe je door de koptelefoon in de ‘pairing’ modus te zetten, waar ik het net al even over heb gehad. Voor meer instructies kun je het beste je handleiding raadplegen.

Koppel apparaten los: koptelefoons kunnen gekoppeld zijn aan meerdere apparaten. Heb je je koptelefoons gebruikt met je laptop en mobiel, dan staan deze in de lijst van gekoppelde apparaten. Deze lijst vind je vaak in de bijbehorende app van je koptelefoon. Denk bijvoorbeeld aan de Bose Connect app voor Bose koptelefoons. In deze app kun je alle apparaten die je niet meer gebruikt loskoppelen van de koptelefoon.

Een andere optie is om de bluetooth van de bluetoothapparaten in de buurt uit te schakelen. Zo weet je zeker dat ze geen draadloze verbinding proberen te maken met je bluetooth koptelefoon. Laat vervolgens de bluetooth van het gewenste apparaat aan staan. Het kan zo zijn dat je hierna eerst de hoofdtelefoon opnieuw moet opstarten. 

Controleer de audio-uitgang: zelfs als je je koptelefoon met succes hebt aangesloten kan het audiosignaal alsnog ergens anders naartoe gestuurd worden. Controleer in de bijbehorende app van je koptelefoon waar je audio naartoe wordt gestuurd. Het kan voorkomen dat je audiosignaal wordt verzonden naar je bluetooth-luidspreker of Apple TV, terwijl dit helemaal niet de bedoeling is. Verder wordt de naam van de actieve audio-uitvoer weergegeven in de app die de audio produceert, denk aan Spotify.

Verwijder de bedrade verbinding: een bedrade verbinding overschrijft vaak een draadloze verbinding zoals bluetooth. Dit betekent dat het audiosignaal eerder via een kabel wordt verzonden dan via bluetooth. Stel dat je je koptelefoon via een kabel op je computer hebt aangesloten om hem op te laden, dan is de kans groot dat het audiosignaal naar de computer wordt gestuurd. In dit geval moet je de koptelefoon loskoppelen om hem draadloos te kunnen verbinden met een ander apparaat.

Controleer de bedrade aansluiting: sluit je de koptelefoon via een draad aan op je apparaten, dan kan het geen kwaad om deze te controleren. Om erachter te komen of dit het probleem is kan je de audiokabel tijdens het afspelen van muziek een beetje buigen. Buig de kabel niet te ver en buig hem van het ene uiteinde naar het andere uiteinde van de kabel. Zodra je tijdens het buigen ruis hoort weet je dat er iets mis is met de audiokabel. In dit geval raad ik je aan om de kabel te vervangen.

Naast de audiokabel kan het aansluitingspunt ook roet in het eten gooien. Maak de aansluiting eventueel schoon en controleer op vuil. Gebruik de koptelefoon met audiokabel eventueel op een andere aansluiting/apparaat om de kijken waar het probleem precies zit. Het gebruiken van een ander apparaat kan overigens ook met draadloze koptelefoons.

Naast een ander apparaat gebruiken kun je ook andere koptelefoons/oortjes aansluiten. Zo kun je controleren of het aan het apparaat ligt waarmee je wil verbinden of aan de koptelefoon zelf. Kan je je koptelefoon niet aansluiten op je laptop, probeer dan een soortgelijk apparaat op dezelfde laptop aan te sluiten.  

Gebruik een andere app: het hoeft niet altijd aan de koptelefoon zelf te liggen. Een headset die geen geluid maakt kan ook worden veroorzaakt door de app die de muziek afspeelt. Eventuele bugs of problemen binnen de app veroorzaken problemen. Probeer allereerst de app, bijvoorbeeld Spotify of Apple Music, opnieuw op te starten. Download de app eventueel opnieuw of probeer een andere app.

Update de firmware van de koptelefoon: om bugs of iets van errors op te lossen moet je eens in de zoveel tijd firmware updaten. Vaak vind je deze firmware updates in de bijbehorende smartphone app van de hoofdtelefoon. Vaak kan je deze updates ook installeren via een USB-kabel op je laptop. Je downloadt de firmware dan op de officiële website van de merken die je via een USB overbrengt op de koptelefoon.

Naast het bijwerken van de koptelefoon kan je ook het besturingssysteem van bijvoorbeeld je computer bijwerken. Hiermee vergroot je de kans dat het apparaat compatibel is met je koptelefoon.

Scroll naar top