Er kunnen van allerlei problemen voordoen als we het hebben over een mediabox. Denk aan een mediabox die traag is of vastloopt. In dit artikel bespreek ik de meest voorkomende problemen. Let erop dat het probleem niet altijd ligt aan de mediabox zelf, maar ook aan de tv. Zorg dus dat je zeker weet dat het probleem bij de mediabox zit.

In het kort:
- Controleer de aansluiting.
- Herstart je mediabox XL.
- Gebruik de knoppen op het apparaat.
- Stel de juiste bron in op de tv. Gebruik hiervoor de source knop op je afstandsbediening.
- Reset je mediabox. Open hiervoor de mediabox en ga naar de instellingen.
Ziggo Mediabox XL werkt niet
Zoals ik net al zei kunnen de problemen op verschillende manieren optreden. Maak je gebruik van de Ziggo mediabox XL, dan heb ik een paar mogelijk oplossingen voor je op een rijtje gezet.
Controleer de aansluiting: soms lijkt het als alsof er iets kapot is, terwijl het eigenlijk gewoon ligt aan de aansluiting. Het kan zijn dat je tv-toestel niet het beeld van je digitale ontvanger weergeeft. Het lijkt in dit geval alsof je afstandsbediening het niet doet, terwijl het gewoon de tv is die het beeld niet weergeeft. Controleer daarom of de digitale ontvanger goed is aangesloten met een hdmi-kabel of SCART-kabel op de televisie. Druk de kabels eventueel goed aan en controleer op beschadigingen.

Het kan voorkomen dat je de mediabox niet op de goede manier hebt aangesloten. Om dit te controleren zou je deze blog kunnen raadplegen: hoe sluit je een mediabox aan? Zet na het controleren van de aansluiting de mediabox uiteraard aan.
Herstart je mediabox XL: het opnieuw opstarten van je mediabox kan ook een hoop problemen oplossen. Het werkt ongeveer als een reset en kan ook bij andere elektronische apparaten problemen oplossen. Aan de achterkant van het apparaat zie je een aan/uitknop waarmee je het apparaat uitschakelt. Haal vervolgens ook de stekker uit het stopcontact. Wacht ongeveer 5 seconden voordat je stopt en sluit de mediabox weer aan op het stroom. Schakel de mediabox weer in door de aan-/uitknop te gebruiken en wacht ongeveer 3 minuten.
Gebruik de knoppen op het apparaat: door de knoppen op aan de voorkant van de mediabox te gebruiken kun je zappen en het volume aanpassen. Controleer of deze knoppen werken om erachter te komen waar het probleem precies zit. Mocht de mediabox ook nu niet reageren, neem dan contact op met Ziggo zelf. Reageert de mediabox wel na het indrukken van de knoppen, dan is de kans groot dat er iets mis is met de afstandsbediening. Overweeg dan de onderstaande oplossingen:
- Koppel de afstandsbediening opnieuw.
- Vervang de batterijen van de afstandsbediening.
- Stel de afstandsbediening opnieuw in.
Ziggo Mediabox Next werkt niet
Naast de mediabox XL hebben we ook nog de mediabox Next. De oplossingen zijn vergelijkbaar met de mediabox XL, maar er zijn wat verschillen.
Controleer of de mediabox aan staat: het kan zijn dat de mediabox in de stand-by modus staat. Schakel de box in door de knop aan de voorzijde te gebruiken. Staat de mediabox nog uit, gebruik dan de aan/uitknop aan de achterkant om hem in te schakelen.

Bron: breedbandwinkel.nl
Stel de juiste bron in op de afstandsbediening: door de afstandsbediening te gebruiken kun je de televisie instellen op de juiste bron. Welke bron je gebruikt hangt af van welke hdmi-ingang je gebruikt. Tijdens het aansluiten van de Ziggo mediabox heb je 1 van de hdmi-poorten gekozen. Je kunt de juiste bron instellen door op de knop source, AV of Input de drukken. Deze bevindt zich meestal aan de bovenkant van de afstandsbediening. Hoe deze knop precies heet verschilt per model. Schakel na het drukken op de knop over op de goede hdmi-poort.
Herstart de mediabox Next: haal de stroomkabel van de mediabox Next uit het stopcontact en stop hem na ongeveer 5 seconden er weer in. Het kan vervolgens enkele minuten duren voordat de mediabox weer helemaal is opgestart. Zodra er een blauw lampje aan de voorkant brandt is de box klaar voor gebruik. Schakel hem vervolgens in met behulp van de afstandsbediening of de stand-by knop aan de voorzijde. Mocht het herstarten van je mediabox hebben geholpen, koppel de afstandsbediening dan opnieuw met de mediabox.
Mediabox geen internet
Je bent lekker tv aan het kijken en plotseling krijg je een melding dat je mediabox niet meer online is. Controleer allereerst of je internet nog werkt. Kijk eventueel op een ander apparaat, zoals je mobiele telefoon, om te kijken of je nog verbinding heeft met het internet. Misschien is er sprake van een storing. Dit kun je hier controleren. Heb je wel gewoon internet op andere apparaten in je huis, ga dan verder met de stappen hieronder.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut el
Een mediabox kan je op 2 manieren verbinden:
- Draadloos
- Met een internetkabel
Ziggo zelf raadt je aan op je mediabox altijd via een internetkabel op je modem aan te sluiten. Dit zorgt voor een beter signaal.
Welke oplossingen voor jou werken is afhankelijk van welke methode je gebruikt. Mocht je mediabox offline zijn, doe dan het volgende:
- Check je aansluitingen. Stop de aansluitingen eventueel uit je tv en mediabox en sluit ze opnieuw aan.
- Herstart de mediabox door hem tijdelijk van het stroom af te halen. Hierdoor maakt de mediabox opnieuw verbinding met het internet.
- Gebruik je een internetkbabel? Gebruik dan een andere utp-kabel (internetkabel) om je mediabox next aan te sluiten op je modem. Aan de achterzijde van de mediabox kan je controleren of de internetkabel er überhaupt goed in zit. Controleer verder of de internetkabel goed op de modem is aangesloten.
- Gebruik je een draadloze verbinding? Maak dan opnieuw verbinding met het wifi-netwerk. Opnieuw verbinding maken kan in de instellingen van je mediabox. Lukt het nog steeds niet, overweeg dan om je mediabox via een internetkabel aan te sluiten.
- Gebruik je een splitter, dan kan dit mogelijk roet in het eten gooien. Probeer de mediabox rechtstreeks aan te sluiten op je hoofdaansluiting in plaats van een splitter te gebruiken. Werkt het nu wel? Koop dan een nieuwe splitter en kijk of deze wel werkt.
Mediabox geen geluid
Geluidsproblemen op bijvoorbeeld je Ziggo mediabox kunnen op verschillende manieren voorkomen. Denk aan geluid wat niet synchroon loopt, geluid dat wegvalt of gewoon helemaal geen geluid.

- Controleer allereerst de volume- en mute-knop. Natuurlijk is het handig om allereerst het volume van je mediabox te controleren, maar dat hoef ik je niet uit te leggen. Verder kan het voorkomen dat je de mute-knop hebt ingedrukt op de afstandsbediening.
- Andere audioapparatuur kunnen ook geluidsproblemen veroorzaken. Denk hierbij aan versterkers of een homecinemaset. Koppel deze apparaten los en kijk of het probleem zich nog steeds voordoet.
- Controleer de hdmi-kabel en de scart-kabel. Deze kabels zijn verantwoordelijk voor het vervoeren van beeld en geluid vanuit je digitale ontvanger naar je televisie. Kijk of beide uiteinden goed zijn aangesloten, probeer een andere kabel of vervang deze.
- Herstart de mediabox zoals bij veel andere problemen ook de oplossing kan zijn.
- Reset de mediabox. Hoe je een mediabox reset hangt uiteraard af van het model. Hier ga ik later dit artikel verder op in.
- Controleer of de geluidsinstellingen van je tv goed staan. Let hierbij vooral op de geluidsuitgang. Gebruik je de interne luidspreker van de tv of gebruik je externe apparatuur zoals een soundbar?
- Loopt het geluid van je mediabox niet synchroon, controleer dan de geluidsinstellingen. Ga hiervoor naar de instellingen van je mediabox > beeld en geluid > audiovertraging.
Mediabox geen zenders
Als je mediabox geen zender ontvangt dan kan dit liggen aan de aansluiting. Denk hierbij voornamelijk aan de coaxkabel waarmee je de mediabox hebt aangesloten op de hoofdaansluiting. De coaxkabel moet zowel goed zijn aangesloten op de mediabox als op de hoofdaansluiting. Nadat je je mediabox voor het eerst hebt aangesloten gaat hij vanzelf opzoek naar zenders. Is er niets mis met je aansluiting, dan kan het liggen aan de kwaliteit van je coaxkabel. Schaf in dit geval een nieuwe coaxkabel aan. Probeer eventueel andere oplossingen die in dit artikel zijn vermeld.
Mediabox resetten
Bij deze stap ga je de mediabox terugzetten naar de fabrieksinstellingen. Dit kan problemen met de software van de box verhelpen. Je instellingen, opgenomen programma’s en andere gegevens blijven bewaard. Hieronder laat ik zien hoe je de Ziggo mediabox XL reset:

- Druk op de knop Menu-of Home van je afstandsbediening.
- Ga naar het tandwieltje en druk op OK. Zo ga je naar de instellingen.
- Ga naar systeem.
- Ga naar de fabrieksinstellingen en druk op OK.
- Voer vervolgens je pincode in. De standaard pincode die je kunt gebruiken is: 0000.
- Selecteer ‘bevestig’ en druk op ‘OK’. De box start vervolgens opnieuw op. De mediabox wordt nu gereset en dat kan 5 minuten duren.
- Zodra het startmenu verschijnt is de mediabox weer klaar voor gebruik.
Het resetten van je mediabox kan een hoop verschillende problemen oplossen, vandaar dat ik het in dit artikel bespreek. Zeker als je mediabox uitvalt, vastloopt of traag is kan een harde reset zoals deze erg helpen. Een soft reset is ook mogelijk, maar dat is eerder dit artikel als besproken. In dit geval haal je de mediabox kort van de spanning af en zet je hem daarna weer aan.
Hebben de oplossingen die ik in dit artikel heb besproken niet geholpen en gebruik je Ziggo, overweeg dan het Ziggo forum raad te plegen. Dit is een forum waarop je terecht kunt voor alle vragen omtrent je Ziggo producten.
Laat ons weten wat je van het artikel vond. Heb je een vraag of opmerking? Neem dan contact met ons op.