Een mobiele hotspot dat geen verbinding maakt is een probleem waar veel mensen tegenaan lopen. Het is belangrijk om eerst te achterhalen waar dit probleem ontstaat. In dit artikel worden zowel hotspot problemen voor Android als iOS besproken. Controleer eventueel of je wel op de juiste manier met hotspot verbinding maakt. Volg hiervoor de stappen aan het eind van dit artikel.

In het kort:
- Probeer hotspot te delen met een ander apparaat om erachter te komen welk apparaat de boosdoener is.
- Start je telefoon opnieuw op.
- Zet de wifi op je telefoon aan en uit.
- Zet de persoonlijke hotspot aan en uit.
- Reset de netwerkinstellingen van je telefoon.
- Controleer of er nieuwe software updates beschikbaar zijn.
Let op: sommige oplossingen voor Android telefoons werken ook voor iOS telefoons en andersom.
Hotspot op Android telefoon werkt niet
Als je hotspot niet werkt op een Android telefoon dan kan dit verschillende oorzaken hebben. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je een fout hebt gemaakt met het wachtwoord. De meeste toestellen geven dan ook aan dat het om een foutief wachtwoord gaat. Hieronder lees je meer oplossingen voor een Android telefoon met hotspot problemen.
Start je Android telefoon opnieuw op
Een erg eenvoudige maar effectieve oplossing is het opnieuw opstarten van je apparaat. Door je Android telefoon te herstarten geef je het apparaat een soort soft reset. Je sluit al je apps, services en bestanden af. Deze items worden automatisch ingeschakeld zodra je je telefoon weer hebt opgestart. Veel algemene problemen kun je hiermee oplossen, maar ook problemen met je hotspot. Houd de aan/uitknop van je telefoon ingedrukt totdat de optie ‘’Opnieuw opstarten’’ verschijnt.
Zet je wifi aan en uit
Een andere eenvoudige oplossing is door gewoon de wifi aan en uit te zetten. Dit is altijd een goede optie als je netwerkproblemen hebt. Open de instellingen op je telefoon en daarna de netwerkinstellingen. Hier zie je de wifi-optie staan die je aan en uit kunt zetten.
Controleer de brandbreedte
De nieuwste smartphones maken inmiddels gebruik van een 5GHz-frequentie. Anderen apparaten hebben deze functie mogelijk niet. Om dit probleem op te lossen moet je je Android telefoon terugzetten naar een 2,4GHz-frequentie. Het terugzetten naar 2,4GHz gaat als volgt:
- Open de instellingen en ga naar ‘’Netwerk en internet’’.
- Ga naar de optie genaamd ‘’Hotspot en tethering’’ en klik vervolgens op ‘’wifi-hotspot’’.
- Stel hier in dat je 2,4GHz-frequentie wil gebruiken.
Schakel de besparingsmodus uit
Android beschikt over een zogenaamde besparingsmodus. Dit is een modus waarin je telefoon minder stroom verbruikt. Alhoewel deze modus handige methodes vindt om je batterij te besparen, kan het soms problemen veroorzaken met andere Android-functies. De besparingsmodus beperkt namelijk functies zodat er minder stroom wordt verbruikt. Om te kijken of dit hotspot problemen veroorzaakt kan je het tijdelijk uitschakelen. Het uitschakelen van de besparingsmodus gaat als volgt:
- Open de instellingen van je Android telefoon.
- Scrol naar beneden en tik op ‘’Batterij’’.
- Selecteer in het menu wat nu verschijnt ‘’Batterijbesparing’’.
- Hier heb je de optie om deze functie uit te schakelen.
Wat de stappen exact zijn en hoe deze functie wordt genoemd verschilt per Android model. Over het algemeen komen de stappen echter overeen.
Netwerkinstellingen resetten
Het kan zijn dat je iets verkeerd hebt ingesteld bij de netwerinstellingen. Om dit op te lossen kan je deze instellingen opnieuw instellen. Dit is altijd een goed idee als je internetproblemen op je telefoon ervaart. Volg de stappen hieronder om de netwerkinstellingen van je Android telefoon te resetten:
- Navigeer naar “instellingen” en druk daarna op de knop “algemeen beheer”.
- In het menu zie je de knop “reset” te staan.
- Vervolgens kun je op de knop “netwerkinstellingen resetten” drukken en dan geeft hij aan dat WIFI, mobiele gegevens en Bluetooth gereset kunnen worden.
- Om het te bevestigen druk je op de blauwe knop met de tekst “instellingen resetten”.
Bij sommige modellen kun je selecteren welke gegevens je wil resetten. Je kunt dan meestal kiezen uit WIFI, mobiele gegevens en bluetooth. Meestal staan ze alle 3 aangevinkt, maar in principe is het resetten van bluetooth niet noodzakelijk. Je zou het vinkje hiervan kunnen uitzetten voordat je het bevestigt met de knop ‘’instellingen resetten’’.
Ga dichterbij zitten
Is je mobiele hotspot niet zichtbaar? Dan kan dit verschillende oorzaken hebben. In de meeste gevallen zit je te ver van de hotspot af, aangezien je mobiele apparaat niet altijd voldoende bereik heeft. Mocht je niet voldoende bereik hebben, zoek dan een locatie waar je 2 of meer streepjes hebt. Kijk vervolgens of je weer verbinding kunt maken.
Hotspot op iOS telefoon werkt niet
Er kunnen verschillende oorzaken zijn waarom de hotpsot niet werkt op een iOS telefoon of waarom je hotspot geen internet heeft. Hieronder geef ik verschillende oplossingen voor dit probleem.
Zet de persoonlijke hotspot aan en uit
Door je persoonlijke hotspot aan en uit te zetten geef je het een soort reset. Vaak zijn het de eenvoudige oplossingen die erg effectief zijn. Je hotspot dat niet zichtbaar is kan in een keer toch weer verschijnen. Je persoonlijke hotspot aan en uitzetten gaat als volgt:
- Open de instellingen op je iOS apparaat.
- Ga naar ‘’Mobiel netwerk’’ en schakel dit in.
- Er verschijnt nu een optie om je persoonlijke hotspot aan of uit te zetten. Je vindt deze optie naast ‘’Anderen mogen verbinden’’. Zet deze uit en wacht ongeveer 30 seconden. Schakel de hotspot vervolgens weer aan en kijk of het probleem is verholpen.
Naast het aan en uit zetten van je persoonlijke hotspot kan je het apparaat ook opnieuw opstarten. Door je iPhone of iPad opnieuw op te starten geef je het apparaat een soft reset. Dit is 1 van de eerste oplossingen die je moet proberen zodra je problemen ervaart.
Wil je een stap verder gaan, dan kan je ook besluiten om je apparaat terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Open hiervoor de instellingen en ga naar Algemeen > Zet over of stel iPhone opnieuw in > Stel opnieuw in > Herstel alle instellingen.
Netwerkinstellingen resetten
Je iOS apparaat slaat instellingen van je netwerk op. Deze helpen je bepalen hoe je apparaat verbinding maakt met WIFI, mobiel internet, bluetooth en andere netwerken. Een probleem met je netwerkinstellingen kan ervoor zorgen dat je persoonlijke hotspot niet werkt. Om dit op te lossen kan je de netwerkinstellingen resetten. Volg hiervoor de onderstaande stappen:
- Ga naar “instellingen” en selecteer vervolgens “Algemeen”.
- Daarna kun je op de knop “Zet over of stel iPhone opnieuw in” drukken.
- Selecteer daarna ‘’Stel opnieuw in’’.
- Vervolgens zie je verschillende instellingen en daar selecteer je “Herstel netwerkinstellingen”.
- Als je iPhone over een toegangscode beschikt dan zal je deze eerst moeten invullen voordat je hem kunt resetten.
Zet je mobiele hotspot aan en uit
Mobiele datanetwerken kunnen ook roet in het eten gooien. Als je telefoon geen verbinding kan maken met mobiele datanetwerken, dan werkt persoonlijke hotspot zeer waarschijnlijk ook niet. Je kunt de mobiele dataverbinding resetten door het simpelweg aan en uit te zetten. Volg hiervoor de onderstaande stappen:
- Open de instellingen.
- Ga naar ‘’Mobiel netwerk’’.
- Schakel ‘’Mobiele data’’ uit, wacht 30 seconden en zet het weer aan.
Update iOS
Updates zijn er niet voor niets. Een apparaat voor een lange tijd niet bijwerken kan op den duur tot problemen leiden. Zorg dus dat je de meest recente versie van iOS gebruikt op je iPhone of iPad. Het controleren van updates van je iPhone doe je als volgt:
- Open de instellingen op je telefoon.
- Ga naar ‘’Algemeen’’.
- Selecteer ‘’Software-update’’.
- Wacht tot je apparaat nieuwe updates heeft gevonden. Als er updates verschijnen kan je ze installeren zodat je daarna opnieuw verbinding kan maken met je mobiele hotspot.
Controleer je telefoonabonnement
Let erop dat niet alle telefoonabonnementen persoonlijke hotspot bevatten. Alhoewel de meeste dit tegenwoordig hebben, hoeft dit niet altijd vanzelfsprekend te zijn. Als je vrij recent bent veranderd van telefoonabonnement of telefoonmaatschappij kan dit de oorzaak zijn.
Bij sommige telefoon providers kan je persoonlijke hotspot uitschakelen. Controleer dus eerst of je dit uit hebt staan en neem eventueel contact op met de telefoon provider. Het kan ook voorkomen dat er problemen zijn met het telefoonbedrijfsaccount.
Los problemen op met je computer
Tot nu toe zijn er voornamelijk problemen met je telefoon besproken. Mocht je je mobiele hotspot gebruiken voor je computer, dan hoeft het niet aan je telefoon te liggen. Het is in dit geval ook een goed idee om te controleren of je computer goed werkt. Gebruik eventueel je mobiele hotspot op een ander apparaat om erachter te komen waar het probleem zit. Is je computer de boosdoener, probeer dan de onderstaande oplossingen:
- Start je PC of laptop opnieuw op.
- Gebruik de probleemoplosser van Windows of MacOS. Op Windows vind je deze in de instellingen > Bijwerken en beveiliging > Problemen oplossen.
- Stel het netwerk opnieuw in. Op Windows vind je deze in de instellingen > Netwerk en internet > Status > Netwerk opnieuw instellen.
Hoe maak ik verbinding met mobiele hotspot?
Een hotspot verbinding maken gaat eigenlijk bijna hetzelfde als bij een normaal WIFI netwerk. Het enige wat je hoeft te doen is de hotspot in te schakelen op je telefoon. Daarna selecteer je op het andere apparaat het netwerk van je hotspot en maak je verbinding.
Android telefoon verbinden met hotspot
Een Android telefoon verbinden met een hotspot kun je in een paar stappen doen. Ik leg de paar simpele stappen die daarvoor nodig zijn hieronder uit. Om te verbinden met je mobiele hotspot moet je natuurlijk eerst hotspot maken.
Een mobiele hotspot maken op Android gaat als volgt: instellingen > Netwerk en internet > Hotspot en tethering. Hier kan je je mobiele hotspot inschakelen. Na het inschakelen van hotspot maak je met het andere apparaat verbinding met je hotspot:
- Zoek in het menu naar het tandwieltje met de tekst “instellingen”. Open de instellingen.
- Selecteer vervolgens “verbindingen” of “WIFI” afhankelijk van je Android versie.
- Er verschijnt nu een lijst met netwerken die zich in de buurt bevinden. Zoek hier naar de naam van de hotspot.
- Voer het wachtwoord in en je bent verbonden met de hotspot.
Bekijk eventueel de video hieronder waarin de stappen duidelijk worden gedemonstreerd voor Samsung telefoons:
iOS telefoon verbinden met hotspot
Ook het verbinden van een iOS telefoon met hotspot is niet zo moeilijk. Ik leg de paar simpele stappen die daarvoor nodig zijn hieronder uit. Om te verbinden met je mobiele hotspot moet je natuurlijk eerst een mobiele hotspot maken.
Een mobiele hotspot maken op iOS gaat als volgt: instellingen > mobiele data (schakel deze in) > Persoonlijke hotspot > Andere mogen verbinden (schakel deze in). Na het inschakelen van hotspot maak je met het andere apparaat verbinding met je hotspot:
- Op het startscherm van je iPhone zie je een tandwiel met de tekst “instellingen”. Open de instellingen.
- Vervolgens kun je in het menu “WIFI” selecteren. Laat het iOS toestel zoeken naar netwerken in de buurt. Dit duurt maximaal 2 minuten.
- Klik op de “naam” van je hotspot als hij in de lijst komt te staan en voer het “wachtwoord“ in.
- Klik op “verbinden” en je bent verbonden met jouw persoonlijke hotspot.
Bekijk eventueel de video hieronder waarin de stappen duidelijk worden gedemonstreerd:
Laat ons weten wat je van het artikel vond. Heb je een vraag of opmerking? Neem dan contact met ons op.