NAS niet zichtbaar en bereikbaar

NAS niet zichtbaar en bereikbaar? – Dit moet je doen!

Een NAS is ideaal als je hem eenmaal hebt geïnstalleerd. Net zoals met andere apparaten kunnen er echter altijd probleem ontstaan. Na het lezen van dit artikel kan je je NAS server weer vinden. Ook algemene problemen komen aan bod.

In het kort:

  1. Wijzig de WINS-instellingen van je ethernet.
  2. Verwijder HardwareID-map in de register editor.
  3. Automatiseer TCP/IP Helper-service.
  4. Windowsfuncties inschakelen.
  5. Controleer de LED-lichten op de NAS. Deze zeggen veel over de status van het apparaat.
  6. Open de Web Assistant van je NAS en bekijk de status.

NAS niet zichtbaar in je netwerk

Door een NAS te gebruiken creëer je een server voor meerdere op het LAN aangesloten computers. Hierdoor kunnen de computers de NAS gebruiken als virtuele harde schijf. Het kan echter voorkomen dat 1 of meerdere netwerkapparaten de NAS-schijf niet kunnen vinden. 

Bij dit artikel komen er best wat technische vaardigheden kijken. Voel je je niet op je gemak bij sommige oplossingen, sla ze dan over. Probeer in dit geval alleen de oplossingen waar je je goed bij voelt. Neem indien nodig contact op met een deskundige op dit gebied.

Als het goed is is je NAS niet zichtbaar in je Windows verkenner onder ‘netwerk’:

netwerk openen bestandsverkenner openen

Oplossing 1: wijzig de WINS-instellingen van je ethernet.

Door de zogenaamde WINS-instellingen aan te passen kun je je NAS weer zichtbaar maken. Volg hiervoor de onderstaande stappen:

  1. Zoek allereerst naar de netwerkverbinding. Om het te openen kun je de zoekfunctie van Windows linksonder gebruiken. Typ ‘netwerkverbindingen’ in en klik op het eerste resultaat wat tevoorschijn komt. Als het goed is staat er ‘netwerkverbinding weergeven’.
  2. Nu je hier op hebt geklikt ben je als het goed is in het configuratiescherm > Netwerk en internet > Netwerkverbindingen. Klik vervolgens met je rechtermuisknop op het netwerk ‘Ethernet’ en ga daarna naar ‘eigenschappen’.
  3. Zodra het venster met de etherneteigenschappen is geopend zie je een nieuw menu voor je. Dubbelklik in dit menu op de optie ‘Internet Protocol versie 4 (TCP /IPv4)’. Hierdoor kun je het wijzigen.
  4. Klik op de optie ‘geavanceerd’ onderaan dit menu.
  5. Ga in het venster wat nu tevoorschijn komt naar het tabblad ‘WINS’.
  6. Kies onder de NetBIOS-instelling de optie ‘NetBIOS via TCP/IP inschakelen’.
  7. Klik tot slot op ‘OK’ om de wijzingen door te voeren en op te slaan.
  8. Ga vervolgens terug naar het vorige venster, oftewel ‘eigenschappen van Internet Protocol versie 4 (TCP /IPv4)’. Klik in dit venster op ‘OK’.
netwerkverbindingen openen windows instellingen
ethernet instellingen eigenschappen configuratiescherm
internet protocol versie 4 (TCP IPv4)
eigenschappen van internet protocol geavanceerd
geavanceerde TCP-instellingen WINS
TCP IP inschakelen
eigenschappen internet protocol bevestigen

Sluit het venster netwerkverbindingen en probeer wederom vanaf je computer toegang te krijgen tot de NAS-schijf.

Oplossing 2: verwijder HardwareID-map in de register editor

De register editor is al eerder op deze website naar voren gekomen om diverse problemen op te lossen. Ook bij een NAS die niet zichtbaar is kan dit programma van pas komen. Volg hiervoor de onderstaande stappen.

Let op: voordat je dit programma gaat gebruiken raad ik je aan om ten eerste een back-up te maken van het register op je computer. Zodra je de Register-editor hebt geopend klik je op bestand > exporteren om de back-up te maken.

  1. Om het programma te openen kunnen we wederom de zoekfunctie van Windows linksonder in je scherm gebruiken. Typ hier ‘regedit’ in.
  2. Klik vervolgens op ‘Register-editor’ wat als het goed is als resultaat tevoorschijn komt. Het venster Register-editor zal nu worden geopend.
  3. Het kan zijn dat je de volgende melding krijgt voordat je het venster hebt opgestart: ‘wilt u toestaan dat deze app wijzigingen aan uw apparaat aanbrengt?’. Selecteer in dit geval ‘Ja’.
  4. Navigeer in het menu van de Register-editor aan de linkerkant naar: ComputerHKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftMSLicensingHardwareID.
  5. Klik aan de linkerkant met je rechtermuisknop op de map ‘HardwareID’ en klik vervolgens op ‘verwijderen’.
  6. Als je een bevestigingsvraag ziet klik je op ‘Ja’ om deze van je computer te verwijderen.
  7. Nadat je de sleutel hebt verwijderd sluit je het venster Register-editor. Ga opnieuw opzoek naar de NAS-schijf en kijk of hij zichtbaar is.
register-editor openen windows computer
hardware ID openen register-editor
hardwareID verwijderen

Oplossing 3: automatiseer TCP/IP Helper-service.

Het automatiseren van TCP/IP-helpservice kan het probleem oplossen. Volg hiervoor de onderstaande stappen:

  1. Druk op je Windowstoets + R om het menu ‘uitvoeren’ te openen. Je kunt ook met je rechtermuisknop op het Windowsteken linksonder klikken. Selecteer daarna ‘uitvoeren’.
  2. Typ in het venster uitvoeren het volgende in: ‘services.msc’ en klik op ‘OK’. Je bent nu in het venster ‘services’. Uiteraard kun je dit ook openen door het gewoon in te typen in de zoekbalk van Windows.
  3. In het venster Services dubbelklik je op TCP/IP NetBIOS Helper. Zo krijg je toegang tot de eigenschappen ervan.
  4. Klik in de eigenschappen van de TCP/IP NetBIOS Helper op ‘opstarttype’ en selecteer ‘automatisch’.
  5. Klik op ‘Toepassen’ en vervolgens op ‘OK’. Hiermee worden de wijzigingen op je computer opgeslagen.
  6. Als je terugkeert naar het venster ‘services’ selecteer je de service ‘TCP/IP NetBIOS Helper’ en klik je vervolgens op ‘start de service’. Zo kun je de service op je computer starten.
uitvoeren windows menu
services.msc uitvoeren menu openen
TCP IP netbioshelper openen instellen
TCP IP netbioshelper automatisch opstarttype

Sluit het venster en probeer vanaf je computer toegang te krijgen tot de NAS-schijf.

Oplossing 4: Windowsfuncties inschakelen

Door bepaalde Windows functies aan te zetten kun je je NAS weer bereikbaar maken. Volg hiervoor de onderstaande stappen:

  1. Open het configuratiescherm in Windows. Dit kun je openen door ‘configuratiescherm’ in te typen in het in het Windows zoekbalk linksonder.
  2. Eenmaal in het configuratiescherm ga je naar programma’s > programma’s en onderdelen.
  3. Klik linksboven op ‘Windows-onderdelen in- of uitschakelen’.
  4. Scrol naar onderen en ga opzoek naar ‘SMB 1.0/CIFS File Sharing Support’. Vink deze optie aan.
  5. Klik op ‘OK’ en wacht totdat het is geladen.
  6. Tot slot zie je een venster voor je waarbij je de optie krijgt om je computer opnieuw op te starten. Start je computer op en ga opnieuw zoeken naar de NAS-schijf op je computer.
configuratiescherm openen windows
programma's openen configuratiescherm
programma's en onderdelen openen configuratiescherm
windows onderdelen in- of uitschakelen
ondersteuning voor SMB 1.0 CFS inschakelen

Ondanks alle afbeeldingen hierboven kan het allemaal een beetje ingewikkeld overkomen. In de video hieronder worden een aantal van de oplossingen hierboven gedemonstreerd. Ook enkele ander mogelijke oplossingen komen aan bod. Nog steeds problemen met je NAS, kijk dan de onderstaande video:

NAS kan niet verbinden en is niet bereikbaar

Een NAS schijf kan niet in je verkenner verschijnen als je NAS geen verbinding kan maken. De oplossingen eerder dit artikel zouden hierbij ook van toepassing kunnen zijn. Is je NAS-schijf niet bereikbaar, lees dan de onderstaande oplossingen.

Oplossing 1: controleer de LED-lichten op de NAS

Het apparaat zelf geeft al een hoop aan. Zo heb je de mogelijkheid om te kijken naar de LED-lampjes op de NAS. Wat de lampjes precies betekenen verschilt per merk en model. Hiervoor zou je de handleiding kunnen raadplegen. Ook de NAS van Synology gebruikt led-lampjes om de status aan te geven:

  1. De Power LED-indicator is uit: je NAS-apparaat is uit en moet worden ingeschakeld om verbinding te kunnen maken.
  2. De Power LED-indicator knippert: je NAS-schijf is nog bezig met opstarten en dat heeft wat tijd nodig. Wacht een half uur voordat je de schijf opnieuw opstart.
  3. De Power LED-indicator is aan: als je NAS aan staat en nog steeds niet werkt, dan zit het probleem zeer waarschijnlijk bij het netwerk.

Oplossing 2: bekijk de status in de Web Assistant

De Web Assistent van je NAS geeft ook een hoop aan. De Synology NAS kan de volgende berichten geven:

  1. Niet geïnstalleerd: ga niet verder met de installatie, omdat je dan al je gegevens verwijderd.
  2. Configuratie verloren: alle bestanden in de gedeelde mappen worden niet verwijderd zodra je de DSM opnieuw installeert.
  3. Klaar: de installatie is voltooid en je kan het gebruiken.
  4. Verbinding mislukt: dit is de status waar het in dit geval om draait. Er is zeer waarschijnlijk iets mis met de netwerkverbinding. In dit geval heb je de optie om je NAS te resetten. Dit doe je door de resetknop 4 seconden ingedrukt te houden totdat je een pieptoon hoort. Je zou hiervoor eventueel ook de handleiding kunnen raadplegen. Afhankelijk van welke NAS je gebruikt kan het resetproces verschillen.

Scroll naar top