Bepaalde oplossingen die staan beschreven kunnen meerdere soorten problemen verhelpen. Denk bijvoorbeeld aan het resetten van je Sonos speaker. Kijk dus eventueel ook naar oplossingen van andere problemen.

In het kort:
- Gebruik de probleemoplosser in de Sonos app.
- Zet de Sonos apparaten dichter bij elkaar.
- Verbind je Sonos met het juiste wifi-netwerk.
- Controleer de aansluitingen.
- Reset je Sonos apparaat.
Tijd voor een nieuwe Sonos speaker?
Sonos niet gevonden en kan niet verbinden
Je wil je Sonos speaker koppelen aan bijvoorbeeld je telefoon, maar hij verschijnt niet in de Sonos app. Het verbinden is dan niet mogelijk. Hiervoor zijn een aantal mogelijke oplossingen. Zorg er allereerst voor dat je Sonos speaker in de ‘pairing’ modus staat. Dit betekent dat het apparaat opzoek gaat naar andere apparaten waarmee hij verbinding kan maken. Hierna zal het apparaat waarmee je je Sonos wil koppelen in de Sonos app verschijnen.

Mocht je Sonos alsnog niet vindbaar zijn, overweeg dan de onderstaande oplossingen te proberen:
Gebruik de functie in de app: in de Sonos app zit een functie die je helpt met dit specifieke probleem, waarschijnlijk omdat je niet de enige bent. Voor deze functie kun je de onderstaande stappen volgen:
- Open de Sonos app op je Android of IOS apparaat.
- Ga naar de instellingen en dan naar het ‘support’ tabblad.
- Ga daarna naar de ‘zoek niet gevonden product’ optie.
- Volg de instructies die de Sonos app je nu geeft.
Mocht deze functie je niet verder helpen, bekijk dan de oplossingen hieronder.
Draadloze interferentie: zorg er allereerst voor dat alle netsnoeren goed zijn aangesloten. Volgens Sonos kun je je apparaten het beste niet verder dan 2 tot 4 meter uit elkaar zetten. Het dichter bij elkaar zetten van de speakers kan dit probleem oplossen.
Je Sonos apparaat is verbonden op een ander netwerk: je sluit een Sonos apparaat meestal aan op een wifi-netwerk. Zorg ervoor dat je het juiste wifi-netwerk gebruikt. Mocht dit niet het geval zijn, dan zou je je Sonos speaker terug kunnen zetten naar de fabrieksinstellingen. Op die manier kan je hem opnieuw aansluiten op het gewenste wifi-netwerk, zodat je app het apparaat weer kan detecteren.
Het resetten van je speaker kan overigens veel problemen oplossen. Doe dit door je speaker los te koppelen van het stroom. Houd de afspeelknop ingedrukt en sluit tegelijkertijd je Sonos weer aan op het stopcontact. Houd de knop ingedrukt totdat er een geel en wit lampje begint te knipperen. Nadat hij is gereset zal het lampje groen knipperen. Je kunt nu je Sonos apparaat opnieuw koppelen via het juiste wifi-netwerk.
Ik heb dit (veelvoorkomende) probleem uitgebreid besproken in een ander artikel: Sonos is niet vindbaar.
Het kan ook voorkomen dat je je Sonos speaker wil verbinden op een nieuw wifi-netwerk. In dit geval moet je overschakelen en dat kan lastig zijn. Volg hiervoor de onderstaande stappen:
- Sluit allereerst je Sonos speaker aan op je router via een kabel. Hiervoor kun je een ethernetkabel gebruiken.
- Zorg dat alle Sonos apparaten zijn aangesloten op het stroom.
- Nu je Sonos speaker is verbonden aan het nieuwe wifi-netwerk zou hij nu wel moeten verschijnen in de Sonos app.
- Ga naar de instellingen van de app > geavanceerde instellingen. Hier vind je de mogelijkheid om je speaker draadloos te verbinden. Mocht je niet de keuze hebben om naar de geavanceerde instellingen te gaan, update de app dan naar de nieuwste versie.
Bij problemen is het altijd belangrijk dat je het Sonos apparaat juist oplaadt.
Sonos heeft geen geluid
Een veelvoorkomend probleem is dat je Sonos apparaten geen geluid kan afspelen. Zonder geluid uit je Sonos kom je natuurlijk niet ver. Het is ook vervelend als het geluid van je Sonos hapert. Hieronder vind je oplossingen die deze problemen op kunnen lossen. Sommige problemen overlappen elkaar. Zo kan een niet-werkende app ervoor zorgen dat je geen geluid krijgt. Bekijk dus de andere Sonos problemen in dit artikel, aangezien die indirect ook de oorzaak kunnen zijn.

Het systeem herstarten: een zogenaamde reboot van je Sonos apparaten kan het probleem oplossen. Het probleem opnieuw opstarten doe je door alle luidsprekers los te koppelen. Start vervolgens de router opnieuw op en sluit de router weer aan. De wifi router start je opnieuw op omdat Sonos verbindt via wifi.
Wifi-interferentie kan ook roet in het eten gooien: apparaten om het Sonos-systeem heen, zoals een magnetron of videocamera’s kunnen de verbinding verslechteren. Hierdoor heb je sneller last van een haperende Sonos speaker.
Volume controleren: sommige Sonos apparaten, zoals de Port of Connect, maken verbinding via een kabel. Dit betekent dat je ze hebt verbonden met een apparaat van een ander merk, zoals een stereoreceiver. De instellingen van het lijnuitgangsniveau zal je in dit geval wellicht moeten wijzigen.
Controleer de instellingen van het lijnuitgangsniveau:
- Open de Sonos app voor iOS of Android.
- Ga naar instellingen > systeem.
- Selecteer de kamer met je Port of Connect tik vervolgens op lijnuitgangsniveau.
Je kunt dit instellen op Vast, Variabel of Doorgeven. Staat het lijnuitgangsniveau op vast, dan zal je het volume moeten aanpassen op het apparaat waar je Sonos op is aangesloten. Denk hierbij aan een receiver of versterker. Staat hij ingesteld op Variabel of Doorgeven, pas je volume dan aan op zowel Sonos als op je aangesloten apparaat.
Receiver/versterker controleren: zorg dat je ontvanger of versterker staat ingesteld op de input van je Sonos. In de app van Sonos kun je controleren of er ook daadwerkelijk muziek wordt afgespeeld.
Aansluiting controleren: aan de achterkant van Sonos vind je 2 analoge aansluitingen. Verbind je je Sonos met een ontvanger, zorg er dan voor dat je kabel van de OUT-poort van je Sonos naar de IN-poort van je ontvanger loopt. Verbind je je Sonos met andere apparaten (bijv. een platenspeler), sluit de kabel dan aan van de IN-poort van je Sonos naar de OUT-poort van de platenspeler. Vergeet bij deze aansluiting het bronapparaat (in dit geval de platenspeler) te selecteren in de Sonos app.
Sonos gaat niet aan
Het kan voorkomen dat je Sonos speaker van het een op het andere moment niet meer aan gaat. Controleer allereerst of je speaker wel is aangesloten of is opgeladen. Probeer je speaker eventueel op een ander stopcontact om te controleren of daar het probleem zit. Een oververhitte Sonos speaker gaat ook niet altijd aan. Voel of je speaker niet te warm is en laat hem indien nodig een tijdje koelen. Een Sonos speaker die niet aan gaat heeft meestal iets te maken met de voeding. Zo kan er iets mis zijn met de voedingskabel van je Sonos.

Het resetten van je Sonos apparaat kan dit soort problemen ook oplossen. Later dit artikel laat ik je zien hoe je je Sonos apparaat moet resetten.
Sonos valt uit
Een Sonos die uitvalt of wegvalt is ook altijd vervelend. Oplossingen voor dit probleem komen vrij veel overeen met de oplossingen van een Sonos die niet aan gaat. Controleer allereerst of je Sonos speaker is aangesloten en dat het stopcontact waarop je hem hebt aangesloten werkt. Dit kun je controleren door een andere apparaat op hetzelfde stopcontact aan te sluiten. Bekijk ook of er iets mis is met de voedingskabel.
Een wifi-interferentie kan er ook voor zorgen dat het geluid van je Sonos soms uitvalt. Om dit te verminderen zou je het draadloze kanaal van je Sonos-systeem kunnen veranderen. Op je telefoon kun je via de app van kanaal wisselen. Via je iOS of Android apparaat ga je naar het tabblad instellingen > netwerk > SonosNet Channel > verander het kanaal vervolgens naar 1, 6 of 11. Let op: voorkom dat je hetzelfde kanaal gebruikt als je router.
Sonos app werkt niet
De Sonos app zit vol met handige functie en slaat al je instellingen op. Vanuit hier heb je controle over je hele Sonos systeem. Maar wat als deze niet werkt?
Zorg er allereerst voor dat je de juiste app gebruikt. Je hebt keuze uit de S1 of de S2 app van Sonos. Welke app of apps je kunt gebruiken hangt af van het Sonos apparaat wat je gebruikt. De nieuwere Sonos producten gebruiken de S2 app, de oudere modellen de S1 app. Sommige kunnen ook met beide apps gebruikt worden. Welke je precies nodig hebt kun je vinden in deze blog: welke app moet ik downloaden voor Sonos?

Naast het resetten van de Sonos speaker zelf, kan je ook de Sonos app resetten. Hieronder vind je hoe je dat doet.
iOS en Android:
- Open de Sonos app voor iOS os Android.
- Ga naar het tabblad instellingen en tik op appvoorkeuren.
- Scrol in dit menu naar onderen en tik op app resetten.
- Sluit de app en open hem daarna weer.
Mac of Pc:
- Open de Sonos app voor Mac of pc.
- Klik op ‘hulp’ bovenaan het scherm van je Mac of bovenaan het Sonos-appvenster van je pc.
- Klik op ‘controller opnieuw instellen’.
Sonos resetten
Het resetten van je Sonos speaker kan veel verschillende problemen oplossen. Voor elk van de bovenstaande problemen kan het een oplossing zijn. Hier ben ik eerder dit artikel al even op ingegaan.

Het resetten van je Sonos speaker gaat als volgt:
- Koppel je Sonos speaker los van het stroom.
- Houd vervolgens de afspeelknop of de bluetoothknop ingedrukt en sluit tegelijkertijd je Sonos weer aan op het stroom.
- Na 10 seconden begint het lampje op je Sonos apparaat wit te knipperen.
- Na ongeveer 30 seconden begint het lampje oranje te knipperen, laat de knop vervolgens los.
Hoe je Sonos precies reset kan een beetje verschillen per Sonos apparaat. Raadpleeg eventueel de meegeleverde handleiding voor een nauwkeurigere uitleg.
Laat ons weten wat je van het artikel vond. Heb je een vraag of opmerking? Neem dan contact met ons op.