Streamen naar je TV werkt niet

Streamen naar je TV werkt niet? – Dit moet je doen!    

Streamen is een ideale manier om zonder te downloaden gebruik te maken van content. Zo kan je gemakkelijk via streaming apps (zoals Netflix en YouTube) films en video’s afspelen op je tv. Het enige wat je nodig hebt is een wifi connectie en in sommige gevallen een subscriptie.

In het kort:

  1. Download de app en de tv.
  2. Download de app opnieuw.
  3. Ontkoppel de stroomkabels van je tv voor een soft reset.
  4. Probeer een andere manier van streamen.
  5. Los internetproblemen op.
  6. Reset je tv.

Door te streamen heb je de mogelijkheid om apps van je telefoon op een groot scherm te gebruiken. Dit is erg handig voor apps zoals de Ziggo Go, aangezien deze app niet op elke smart tv beschikbaar is. In dit artikel meer over problemen met streamen. Ook problemen met de smart tv zelf en het verbinden komen aan bod.

Wat moet je doen als streamen naar je TV niet werkt?

Als het streamen naar je tv niet werkt moet je eerst opzoek naar de oorzaak. Streamen naar je tv werkt niet door 1 van de onderstaande oorzaken:

  1. Er kan een probleem zijn met de app waarmee je het streamen mogelijk maakt.
  2. Er kan iets mis zijn met de smart tv zelf.
  3. Het apparaat waarmee je probeert te verbinden werkt niet naar behoren.
  4. In veel gevallen wordt het probleem veroorzaakt door het internet.
  5. Verouderde software.

Voer updates door

Maakt je tv gebruik van een app (zoals Netflix of YouTube), dan moeten er mogelijk nog updates geïnstalleerd worden. Dit kan ook gelden voor de smart tv zelf. Vaak komen de makers van het besturingssysteem met updates die niet altijd automatisch worden doorgevoerd. Open het menu van je tv en navigeer naar de algemene instellingen.

Download de app opnieuw

Veel mensen gebruiken een app om het streamen mogelijk te maken. Mocht je problemen hebben met een specifieke app, installeer deze dan opnieuw:

  1. Open het menu op je tv waar je alle geïnstalleerde apps kunt vinden.
  2. Verwijder de app die je gebruikt voor het streamen.
  3. Gebruik de desbetreffende app winkel en zoek dezelfde streaming app op. Je zou eventueel ook een andere soort streaming app kunnen proberen.

Geef je TV een soft reset

Heb je problemen met meerdere apps, geef je tv dan een soft reset. Het resetten van je apparaat kan veel algemene problemen oplossen. Maak je geen zorgen, bij een soft reset raak je geen gegevens of persoonlijke instellingen kwijt. Het resetten van je tv gaat over het algemeen als volgt:

  1. Haal alle kabels uit de tv te en wacht enkele minuten.
  2. Als het lampje van de tv uitstaat kan je de kabels weer aan de tv koppelen.
  3. Zet vervolgens de tv weer aan.

Je hebt de tv nu volledig van het stroom gehaald, waardoor hij niet meer op stand-by staat. Vaak staan tv’s te lang op stand-by wat tot problemen kan leiden.

Gebruik de juiste manier van streamen

Het kan voorkomen dat je de verkeerde manier van casten gebruikt. Niet elke tv ondersteunt dezelfde manier van streamen. Ook kan het probleem ontstaan door het tussenapparaat waarmee het streamen mogelijk wordt gemaakt. Alle apparaten moeten verbonden zijn met wifi en de nieuwste versie gebruiken.

Controleer eerst, afhankelijk van het apparaat dat je gebruikt, wat de beste manier van streamen is. Bekijk eventueel andere manieren van casten. Als 1 manier van streamen niet werkt, probeer dan één van de vele andere methodes. Veel mensen gebruiken voor het streamen naar hun tv een Google Chromecast of Apple tv:

Controleer je Google Chromecast

Als je gebruik maakt van een Google Chromecast moet je controleren of deze goed werkt. Hetzelfde geldt als je een Apple tv of een ander tussenapparaat gebruikt. Probeer in ieder geval het volgende:

  1. Zorg dat je de Google Chromecast correct hebt aangesloten op je tv.
  2. Verder is het belangrijk dat de Chromecast is verbonden met het internet.
  3. Update je Chromecast via de Google Home app.
  4. Ook kan het probleem liggen bij de Google Home app op je telefoon. Zorg ervoor dat de app op je telefoon goed werkt en installeer deze opnieuw indien nodig.

Bij mediaspelers zoals de Apple tv is het lastig om te achterhalen of de apparaten compatibel zijn met de Apple tv. Zo kan een Apple tv vrijwel alleen verbinden met Apple producten. Iets vanaf een Samsung telefoon casten naar je Apple tv is niet mogelijk. Check dus altijd welke apparaten worden ondersteund door je mediaspeler.

Los internetproblemen op

Ook internetproblemen kunnen roet in het eten gooien. Dit kan een reden zijn dat het streamen via een mediaspeler niet werkt. Internetproblemen kunnen op verschillende manieren veroorzaakt worden:

  1. Er is sprake van een storing. Wacht in dit geval totdat de storing voorbij is.
  2. Je modem/router is kapot.
  3. Het internetsignaal is niet sterk genoeg.

Het kan voorkomen dat je tv net buiten het bereik van je wifinetwerk valt of dat je te veel apparaten op hetzelfde wifi netwerk hebt aangesloten. Er zijn 2 dingen die je kunt doen:

Controleer op storingen: de meest eenvoudige stap is om te controleren of er een tijdelijke storing is. Ga op een verbonden apparaat naar een internetspeed app of via een browser naar een internet speedtest. Een voorbeeld van zo een site is de Ziggo Speedtest. Ook kan je online checken bij je provider of er lokale of landelijke storingen zijn.

Gebruik een wifi versterker: een wifi versterker kan het signaal van je router oppakken en versterken. Eentje die ik persoonlijk aanraadt is de TP-LINK RE200. Ideaal als je het bereik van je wifi wil vergroten voor 1 specifiek apparaat.

tp link wifi versterker signaal uitbreiden

TP-LINK RE200

Lukt het streamen niet? Zorg dan dat je beschikt over een sterk genoeg wifi signaal. Gebruik zo nodig een wifi versterker om het signaal verder te verspreiden.

Gebruik een ethernetkabel: je hebt ook nog de mogelijkheid om je Chromecast rechtstreeks aan te sluiten op je router. Je kunt hier een ethernetkabel voor gebruiken. Het grote nadeel hiervan is dat je een extra kabel rondom je tv moet wegwerken. Een kabel door de muur naar je router trekken is vrij prijzig en het waarschijnlijk niet waard. Daar komt bij dat de Google Chromecast geen ethernet aansluiting heeft, waardoor je apart een ethernet adapter moet aanschaffen.

Herstart je router: door je router te herstarten geef je het apparaat een soft reset. Doe dit als volgt:

  1. Om je router aan en uit te zetten haal je eerst de kabels uit je modem en router. Heb je een router met ingebouwde modem, dan hoef je dat maar bij één apparaat te doen.
  2. Wacht nu enkele minuten en stop de kabels weer terug in de modem en de router.
  3. Zet de router en modem aan en wacht totdat het wifinetwerk is teruggekeerd. Controleer vervolgens of het probleem is verholpen.

Geef je TV een hard reset

In het laatste geval kan je een hard reset proberen. Let op: bij een hard reset verlies je al je persoonlijke instellingen van je tv. Alle apps zal je opnieuw moeten installeren. Het is belangrijk om het verschil tussen een soft reset en een hard reset te weten:

  • Soft reset: je blokkeert simpelweg de stroomtoevoer van je tv.
  • Hard reset: het hele besturingssysteem wordt opnieuw ingesteld. Dit betekent dus dat de tv weer wordt teruggezet naar de fabrieksinstellingen.

Nadat je een hard reset hebt gedaan weet je zeker dat het niet ligt aan hetgeen wat je hebt ingesteld. Het nadeel hiervan is dat je al je persoonlijke instellingen kwijtraakt. Vergeet dus niet om vooraf belangrijke gegevens en instellingen ergens op te schrijven.

Je tv resetten gaat als volgt:

  1. Ga naar het menu van je tv en open de instellingen.
  2. Ga bij ‘Algemene instellingen’ naar ‘Software’.
  3. Kies ‘terug naar Fabrieksinstellingen’.
  4. De tv zal nu beginnen met de reset. Wacht totdat deze is uitgevoerd.

Hoe je een tv reset verschilt per merk en model, maar over het algemeen volg je dezelfde stappen. Lees indien nodig meer over hoe je een tv kan resetten.

Scroll naar top