Een tv zonder signaal is een veelvoorkomend probleem bij tv’s die zijn verbonden via satelliet of kabel. Maar ook bij moderne tv’s kan het error bericht verschijnen op de tv. Dit gebeurt meestal als er gebruik wordt gemaakt van bijvoorbeeld een media box of settopbox.

In het kort:
- Check of je op het juiste hdmi kanaal zit.
- Haal alle kabels uit de tv.
- Check of je mediabox aanstaat.
- Probeer een andere hdmi aansluiting.
- Controleer op storingen in de omgeving.
- Haal andere apparaten rondom je tv weg.
- Wacht tot zwaar weer weg is.
Tijd voor een nieuwe tv? De beste tv’s van dit moment:
Wat moet je doen als je TV geen signaal heeft?
De reden dat je tv geen signaal heeft hangt deels af van de manier waarop je het signaal ontvangt. Bij een kabel of satelliet tv zit het probleem meestal bij de connectie tussen de tv en de ontvanger. Bij tv’s die verbonden zijn via wifi ligt het probleem eerder bij de aansluiting tussen de tv en de mediabox. Hier een lijst met mogelijke stappen die je kan volgen als je tv geen signaal heeft.
- Check of je op het juiste hdmi kanaal zit. Heb je een mediabox die is aangesloten op hdmi, dan zal je een hdmi kanaal moeten selecteren. Dit kan meestal gemakkelijk via een knop bovenaan op de afstandsbediening. Deze knop wordt vaak aangeduid met het label ‘Source’ of ‘Input’.
- Haal alle kabels uit de tv, wacht een paar minuten en sluit alle kabels weer aan op de tv.
- Een losse kabel is vaker de oplossing dan je zou denken, maar vaak kan de kabel ook kapot zijn gegaan. Een andere kabel pakken (zoals een andere hdmi kabel) is een goede manier om de oude kabel te testen.
- Check of je mediabox aanstaat en of je niet per ongeluk de kabel eruit hebt gehaald. Meestal zit er op een mediabox net als op je tv een lampje dat aangeeft of de tv aan of op stand-by staat.
- Probeer een andere hdmi aansluiting. Soms kan er iets mis zijn met de hdmi poort zelf. Een tv heeft vaak meerdere hdmi aansluitingen en even de andere hdmi poorten controleren kan nooit kwaad.
- Storing in de omgeving. Controleer de verbinding van andere apparaten in je huis. Als de andere apparaten in huis ook signaalproblemen hebben, dan kan je het beste een dag wachten en kijken of er iets is veranderd.
- Storing door andere apparaten. Probeer andere apparaten weg te halen bij je tv en kijk of het signaal sterker wordt. Een omgeving met teveel apparaten kan soms leiden tot storingen.
- Slecht weer. Wacht tot het slechte weer (zoals zware regen en onweer)is opgeklaard en kijk of de problemen aanhouden. Vooral bij een satelliet tv kan het weer een grote factor speler wat betreft de sterkte van het signaal.
- Een HDCP error. Soms kan je de HDCP error krijgen. Dit is een copyright beschermer die het kopiëren van illegale films via hdmi tegenhoudt. Ontkoppel de hdmi kabel en de andere kabels en sluit ze weer aan of probeer een ander hdmi kanaal.
- Bij gebruik van een tv met satelliet verbinding kan de schotel eventueel zijn verplaatst of zelfs kapot zijn gegaan. Maar ook bomen en beschadigde kabels kunnen het signaal verstoren en zorgen voor een error op je tv.
Samsung TV heeft geen signaal
Als je Samsung tv geen signaal heeft kan dat liggen aan de tv, externe apparaten of de omgeving waarin de tv zich bevindt. Vooral het weer kan voor signaalproblemen zorgen en ook de kabels zijn vaak het probleem.
- Check alle kabels van de tv grondig en sluit ze eventueel opnieuw aan op de tv.
- Open de instellingen van de tv via je afstandsbediening en ga naar Ondersteuning > Software en selecteer ‘Automatisch updaten’.
- Check of je Samsung tv op de juiste bron staat. Bij Samsung kun je naar de ‘Source’ knop gaan bovenaan op de afstandsbediening. Selecteer vervolgens het juiste hdmi kanaal.
- Bij gebruik van een mediabox moet je nagaan of de mediabox aanstaat en of de kabel nog werkt. Controleer dit door een andere kabel te pakken of de kabel ergens anders op aan te sluiten.
- Check de weersomstandigheden en wacht eventueel totdat het weer wat is opgeklaard. Meestal ondervind je op andere apparaten in huis ook signaalproblemen tijdens slecht weer.
- De laatste oplossing is om de Samsung tv terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Hierbij verlies je wel je persoonlijke instellingen en apps. Ga via Instellingen > Algemeen > Resetten en reset de tv.
- Check de garantie van je Samsung tv en bel de Samsung support. Vermijd zelf sleutelen aan de tv vanwege de garantie.

Bron: samsung.com
LG TV heeft geen signaal
Een LG tv zonder signaal kan worden veroorzaakt door externe apparaten niet goed kunnen verbinden met de tv via HDMI. Ook de HDMI poorten in de tv zelf werken niet altijd goed. Maar ook het weer en de manier waarop je het signaal ontvangt (draadloos, kabel of antenne) spelen een rol. Hier een lijst met tips:
- Zet je tv op het juiste hdmi kanaal via het input menu en selecteer de juiste input.
- Probeer een andere hdmi poort. Een tv heeft meestal twee hdmi poorten waar de kabel in kan.
- Check of je de kabels op de juiste manier met een input en output hebt verbonden.
- Ga via Home naar Settings > Quick settings > Open channels > Channel tuning > Manual tuning. Ga vervolgens naar ‘Channel watching’ en check of je signaal sterk genoeg is. Als je signaal onder de 50% zit heb je een probleem met de signaalsterkte.
- Het weer kan veel effect hebben op de staat van de tv. Vooral bij een satelliet tv kan zwaar weer, zoals onweer en sneeuw, zorgen voor signaalproblemen.

Bron: reddit.com
Philips TV heeft geen signaal
Bij een Philips tv zonder signaal kijk je eerst of je de juiste bron hebt geselecteerd en of je kabels intact zijn. De problemen kunnen ook veroorzaakt worden door externe apparaten die zijn verbonden via hdmi. Hier een checklist met mogelijke oorzaken en oplossingen van een Philips tv zonder signaal:
- Check of je de juiste bron hebt geselecteerd. Meestal zit je per ongeluk op een ander hdmi kanaal. Ga naar de Input knop op je afstandsbediening. Meestal vind je deze knop in het midden of aan de bovenkant van je Philips afstandsbediening. Navigeer vervolgens naar een ander kanaal met de pijltjes en druk op ‘OK’.
- Check of de hdmi kabels intact zijn als je verbonden bent met een extern apparaat.
- Check of je stroomkabels en andere kabels nog werken. Zorg ook dat ze goed beschermd zijn tegen signalen van andere apparaten in de buurt.
- Druk op de Setup toets > Software bijwerken en kies ‘Updates zoeken’. Nu gaat de Philips tv opzoek naar nieuwe updates. Als dit niet werkt is het resetten van de tv ook nog een optie, maar je verliest helaas je persoonlijke instellingen en geïnstalleerde apps.
- Het weer blijft een belangrijke factor vooral als je gebruik maakt van een antenneverbinding. Wacht dus totdat zwaar weer voorbij is voordat matregelen neemt.
- Check de garantie van je Philips tv.

Bron: reddit.com
TV heeft geen signaal met KPN
Geen signaal bij gebruik van KPN kan komen door een storing van KPN of door problemen met je tv. Volg de stappen hieronder om het probleem op te lossen.
- Check of je de juiste input hebt geselecteerd. Pak je afstandsbediening en klik op de ‘Input’ knop en selecteer met de pijltjes een ander kanaal.
- Check of je stroomkabels en andere kabels goed werken en beschermd zijn tegen het signaal van andere elektrische apparaten.
- Kijk of je de hdmi kabel van je tv goed hebt aangesloten op je KPN tv ontvanger en check of de hdmi kabel nog werkt. Zet vervolgens de tv ontvanger aan en er zal een knopje op de tv ontvanger branden.
- Reset de tv ontvanger. De tv ontvanger van KPN kan je resetten door je modem te ontkoppelen en je tv ontvanger van het stroom af te halen. Je zet dus eigenlijk je wifi netwerk even uit en tegelijkertijd haal je de tv ontvanger van het stroomnetwerk. Activeer de modem en wacht totdat je weer wifi hebt voordat je de tv ontvanger weer aansluit op je tv.
- Kijk of er KPN storingen zijn. Storingen kunnen voorkomen door slecht weer of door drukte op het netwerk. Wacht dus altijd even met zelf iets doen als je geen signaal hebt tijdens zwaar weer, zoals onweer of sneeuw.
- Contacteer KPN Support voor vragen.
Maak je gebruik van Ziggo of KPN om tv te ontvangen? Misschien dat je te maken hebt met een storing. Deze storingen kunnen landelijk, maar ook regionaal voorkomen. Bekijk of er storingen zijn bij jouw tv provider.
TV heeft geen signaal met Ziggo
Signaalproblemen met Ziggo als tv provider, dan kan het probleem worden veroorzaakt door het Ziggo netwerk, de verbinding tussen de tv en de tv ontvanger en de tv zelf. Dit moet je doen als je Ziggo gebruik en geen signaal hebt op je tv:
- Check of je het juiste tv kanaal gebruikt. Ga via de sourceknop op de afstandsbediening van je tv naar een ander hdmi kanaal.
- Check of er geen storing is op het Ziggo netwerk. Vooral het weer of drukte op het netwerk kunnen zorgen voor een storing. Wacht dus altijd even voordat je iets doet om het signaal terug te krijgen.
- Herstart het wifi netwerk en ontkoppel je Ziggo mediabox. Sluit de Ziggo mediabox weer aan op de tv en je stroomnetwerk nadat het wifi netwerk weer is geactiveerd.
- Check alle kabels nog een keer en sluit ze opnieuw aan op de Ziggo mediabox en je tv.
- Update de software van je tv via de instellingen of reset je tv. Let op dat bij een fabriek reset je apps en persoonlijke instellingen worden verwijderd.
- Bij gebruik van een CI+ module kunnen de stappen hierboven ook helpen. In dit geval kan je de CI+ module kort verwijderen en weer aansluiten.
- Contacteer de Ziggo support voor meer oplossingen of een vervanging van je Ziggo apparaat.
Laat ons weten wat je van het artikel vond. Heb je een vraag of opmerking? Neem dan contact met ons op.