Een smart tv die niet verbindt met de wifi wordt meestal veroorzaakt door je eigen wifi netwerk of de connectie van de smart tv. Een smart tv zonder wifi kan je in principe met een tv kastje als normale tv gebruiken. Het gebruik van de smartfuncties (zoals apps van streamingdiensten) hebben internet nodig om te functioneren. Heeft je tv eigenlijk wel wifi?

In het kort:
- Check of je een wifi verbinding hebt op andere apparaten.
- Check of je smart tv niet te ver van je router staat.
- Check of er niet te veel apparaten op je wifi verbinding zitten.
- Doe een power reset door de powerknop op je tv zelf te gebruiken.
Als je tv wel verbinding maakt met je wifi maar constant wegvalt, dan kan je het beste een hotspot of een kabel gebruiken. Heb je hier geen last van? Misschien ligt het dan aan de afstand tussen de smart tv en je router.
Tv zonder internet? De oplossing hiervoor zou een wifi versterker kunnen zijn die je signaal verder verspreidt en versterkt.
TV maakt geen verbinding met internet
Als een tv geen connectie kan maken kan het zijn dat de tv is aangesloten op een ander netwerk in de buurt. Het kan ook voorkomen dat je wifi kanaal niet wordt opgepakt. Meestal is de software dan verouderd. In beide gevallen zal je de instellingen van je wifi of software moeten aanpassen/updaten. Hoe je bij de juiste instellingen komt is bij elke tv anders en zal per merk hieronder worden behandeld.
Hier de algemene oplossingen voor een smart tv zonder internet of internet dat telkens wegvalt:
- Check of je een wifi verbinding hebt op andere apparaten in huis en controleer of je tv via wifi of kabel is verbonden. Gebruik je een kabel, dan kun je deze het beste opnieuw aansluiten.
- Check of je smart tv niet te ver van je router staat. Is dit het geval, probeer dan een wifi versterker of overweeg de smart tv te verplaatsen.
- Verbind een kabel of verbind de tv met een hotspot om te kijken of het probleem wordt veroorzaakt door je smart tv.
- Check of er niet te veel apparaten op je wifi verbinding zitten. Dit kan namelijk zorgen voor overbelasting van het netwerk met wifi problemen tot gevolg.
- Check of je smart tv een bepaalde error laat zien.
- Doe een power reset door de powerknop op je tv zelf te gebruiken. Gebruik hiervoor dus niet de afstandsbediening. Trek vervolgens de stekkers uit de tv, wacht 20 seconden en sluit de kabels opnieuw aan. Zet de tv vervolgens weer aan.
- Duik in de instellingen van je TV en controleer of je met het juiste wifi netwerk bent verbonden of dat je netwerk gevonden is.
- Ga in de instellingen naar de software en update de smart tv.
- Mocht dit niet werken, dan is een fabriek reset ook de moeite waard. Een fabriek reset doe je via de instellingen.
- Mochten deze stappen niet werken, neem dan contact op met de producent en check je garantie.
Veel mensen hebben ook last van een tv dat geen signaal heeft. Mogelijk geldt dat ook voor jou. Kijk indien nodig hoe je dit probleem kunt oplossen.
TV heeft geen internet per merk
Hieronder bespreek ik per tv merk wat je moet doen als je tv geen internet meer heeft. Over het algemeen komen de stappen onderling vrij veel met elkaar overeen, maar er kunnen kleine verschillen tussen zitten.
Samsung TV heeft geen internet
Bij een Samsung tv zonder internet kan je dit het beste stappen:
- Check of je wifi zonder problemen werkt door een ander apparaat met wifi te verbinden.
- Check of je tv binnen het bereik van de router is en gebruik eventueel een wifi versterker.
- Ga via Instellingen > Algemeen > Netwerk en kijk of je netwerk tussen de selecteerbare netwerken staat. Als dit het geval is probeer dan via je netwerk status te achterhalen of je het correcte wachtwoord hebt ingevuld.
- Probeer een power reset door alle kabels van de Samsung smart tv te ontkoppelen en de tv knop in te drukken voor 10 seconden. Sluit vervolgens alle kabels weer aan en check of er iets is veranderd met de verbinding en of je netwerk wordt gevonden.
- Probeer je Samsung tv te updaten door: Instellingen > Ondersteuning > Software Update > Automatische update inschakelen.
- Mochten deze stappen niet werken, neem dan contact op met de producent en check je garantie.

Sony TV heeft geen internet
Bij een Sony tv zonder internet zijn dit de beste oplossingen:
- Check of je geen wifi problemen hebt door internet te gebruiken op andere apparaten.
- Check of je tv niet te ver weg van de router staat. Om het netwerkbereik uit te breiden is het een slim idee om een wifi versterker met je wifi te verbinden.
- Zorg dat er niet teveel apparaten op het netwerk zitten.
- Ontkoppel alle kabels en houd de power knop op de tv voor 30 seconden ingedrukt.
- Update de Sony smart tv naar de nieuwste software door via de instellingen naar ‘Product support’ te gaan. Ga vervolgens door naar ‘Software update’, selecteer ‘Netwerk’ als het een optie is en klik op ‘Update installeren’.
- Ga via home naar de instellingen, klik daarna op ‘Over’ en selecteer ‘Resetten’. De Sony smart tv zal nu aangeven dat het toestel wordt gereset. Dit kan aanpassingen verwijderen en die zullen achteraf opnieuw gedownload moeten worden.
- Mochten deze stappen niet werken, neem dan contact op met de producent en check je garantie.

Panasonic TV heeft geen internet
Dit is hoe je internetproblemen met je Panasonic tv oplost:
- Check of je wifi connectie goed werkt door andere apparaten in je huis met wifi te verbinden.
- Check of je router niet te ver van je tv staat, zodat het signaal niet te ver hoeft te gaan om de tv te bereiken.
- Zet de tv uit door alle kabels te ontkoppelen en houd de knop op de tv voor 30 seconden ingedrukt. Sluit de kabels weer aan en check of er iets is veranderd.
- Klik ‘Menu’ op de afstandsbediening en ga naar Setup > Systeem. Via ‘Systeem’ kan je naar de ‘Fabrieksinstellingen’. Klik daarop en je tv zal resetten.
- Ga via de afstandsbediening weer naar het menu en selecteer ‘Netwerk’. Ga door naar ‘Netwerk verbinding’ en selecteer ‘Quick setup’ om de Panasonic smart tv naar een netwerken te laten zoeken.
- Mochten deze stappen niet werken, neem dan contact op met de producent en check je garantie.

Philips TV heeft geen internet
Volg deze stappen om wifi verbindingsproblemen met je Philips smart tv op te lossen.
- Check of je wifi connectie goed werkt.
- Check of je Philips smart tv niet te ver weg van de router staat.
- Verder kunnen er teveel apparaten verbonden zijn met het netwerk.
- Als het je nog niet gelukt is om je tv met wifi te verbinden, ga dan via ‘Home’ op je afstandsbediening naar de Instellingen > Draadloos en netwerken > Kabel of wifi. Selecteer hier ‘Wifi’, kies je netwerk en vul je wachtwoord in.
- Update de Philips smart tv door via ‘Home’ naar de instellingen te gaan en klik dan nu ‘Updaten’.
- Mochten deze stappen niet werken, neem dan contact op met de producent en check je garantie.

LG TV heeft geen internet
Hier zijn de stappen om je LG smart tv aan te sluiten op wifi.
- Check of je wifi netwerk nog werkt via andere apparaten.
- Check of je geen overbelast wifi netwerk hebt doordat je teveel apparaten hebt verbonden met wifi.
- Check of de tv niet te ver van de router verwijderd is.
- Klik op de SMART knop van je afstandsbediening en ga via de instellingen naar Netwerk > Draadloze netwerken. Selecteer daarna je wifi netwerk en vul eventueel je wifi wachtwoord in.
- Ga via Home naar ‘Algemeen’ > ‘Tijd en Datum’ en pas de tijd en datum correct aan. Probeer vervolgens opnieuw te verbinden. De regio waarop de tv staat ingesteld kan zorgen voor problemen met de verbinding.
- Ga via de instellingen naar ‘Algemeen’, reset de LG smart tv en vul eventueel de code van je tv in.
- Mochten deze stappen niet werken, neem dan contact op met de producent en check je garantie.

TV is wel verbonden, maar heeft geen internet
Als een smart tv verbonden is maar geen internet heeft, dan kan dat worden veroorzaakt door weinig netwerkbereik of zelfs interne schade. Dit zijn de beste oplossingen:
- Update de software van de tv.
- Check de tijd en datum en pas die aan in de instellingen.
- Check de netwerk status van de smart tv.
- Overweeg een wifi versterker.
- Check of alle kabels nog werken.
- Mochten deze stappen niet werken, neem dan contact op met de producent en check je garantie.
Laat ons weten wat je van het artikel vond. Heb je een vraag of opmerking? Neem dan contact met ons op.