TV werkt niet

TV werkt niet? – TV problemen oplossen

Problemen met het beeld van je tv zijn erg vervelend en komen altijd op het verkeerde moment. Zo kan je scherm ineens uitvallen, kan je tv een error op het scherm vertonen of start je tv simpelweg niet op. Toch worden de problemen niet altijd veroorzaakt door de tv zelf. Andere factoren zoals externe apparaten of verkeerde kanalen kunnen ook roet in het eten gooien.

In het kort:

  1. Geef je tv een soft reset door de stroomkabels voor enkelen minuten te ontkoppelen.
  2. Controleer je tv afstandsbediening en vervang eventueel de batterijen.
  3. Ontkoppel alle externe apparaten van je tv.
  4. Zet je tv terug naar de fabrieksinstellingen in de instellingen.
  5. Controleer of je tv provider een storing heeft.

In dit artikel worden de meest voorkomende beeldproblemen die een tv kan hebben behandeld en worden er mogelijke oplossingen gegeven die je zelf kan uitvoeren. Zorg van te voren dat je het probleem van je tv identificeert. Ga vervolgens naar het goede onderdeel in dit artikel.

Sommige oplossingen voor een specifiek probleem kunnen ook veel andere soorten problemen oplossen. Bekijk daarom eventueel ook andere problemen die in dit artikel worden besproken.

Vaak kan je de oplossing vinden in de beeldinstellingen van je tv. Ook bij een tv zonder problemen is het de moeite waard om langs de beeldinstellingen te gaan. Zo haal je het meeste uit je tv en kan je de beeldkwaliteit verbeteren. In het artikel ‘Hoe kalibreer je je tv?’ wordt er meer informatie gegeven over hoe je zelf een tv kalibreert voor een beter en persoonlijk ingestelde tv.

Is het tijd voor een nieuwe tv? Bekijk dan de beste tv’s van dit moment:

TV geeft geen beeld

Als je tv geen beeld vertoont wanneer je de tv probeert aan te zetten kan dat verschillende oorzaken hebben. Hieronder vind je de meest effectieve oplossingen.

Controleer de afstandsbediening: de makkelijkste oorzaak die mensen vaak vergeten is een probleem met de afstandsbediening. Als een afstandsbediening leeg of defect is kan je geen signaal verzenden naar je tv. Je tv inschakelen via de afstandsbediening is dan niet mogelijk.

Controleer de kabels: als je constateert dat het probleem niet bij de afstandsbediening ligt, check dan of alle kabels goed op de tv zijn aangesloten.

Selecteer de juiste HDMI bron: je kan ook proberen van source te veranderen met de source knop van je afstandsbediening. Hiermee kan je kiezen naar welk kanaal je gaat en kan je tv soms op een verkeerd kanaal zitten zoals HDMI.

source knop afstandsbediening tv
juiste tv hdmi bron selecteren

Controleer het lampje van je tv: zodra je de bovenstaande stappen hebt gevolgd controleer je het lampje van je tv. De lampjes van je tv geven de status aan.

  1. Lampje staat uit: het probleem wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een intern defect of door de stroomtoevoer.
  2. Rood lampje: er is een probleem met het signaal.
  3. Groen lampje: er is een probleem met het beeld zelf.
  4. Lampje knippert: het ligt meestal aan de stroomtoevoer of aan het signaal (afhangend van de soort tv).

Verschillende lampjes geven weer verschillende dingen aan. Dit vergt weer andere oplossingen. Hieronder lees je wat je moet doen als je tv een lampje heeft dat uitstaat, knippert of brandt.

Lampje staat uit: als je tv geen brandend lampje heeft aan de zijkant of onderkant van het scherm, dan moet je de volgende stappen volgen:

  1. Controleer de kabels nog een keer extra goed.
  2. Ontkoppel vervolgens alle externe apparaten en kabels die zijn aangesloten op de tv.
  3. Wacht daarna minimaal 1 minuut.
  4. Koppel alle kabels vervolgens weer aan de tv en probeer de tv opnieuw in te schakelen.

Lost dit niets op, dan is er mogelijk intern iets aan de hand. In dit geval kan je het beste een expert inschakelen en de garantie van je tv controleren.  

Lampje knippert: als je een tv hebt met een knipperend lampje is het moeilijk om de oorzaak te achterhalen. Dit komt omdat de betekenis van de knipperende lampjes per tv verschilt. Toch kan je er meestal vanuit gaan dat het probleem ligt bij de stroomtoevoer.

Het verschil met een knipperend lampje en een lampje dat geen licht geeft is dat er wel degelijk een stroomtoevoer is, maar dat deze te weinig of juist te veel is. Dit kan komen door een storm of elektriciteitsstoring, wat kan zorgen voor variabele hoeveelheden stroom. Toch ligt het meestal aan een defecte kabel waarmee de tv is verbonden. Indien mogelijk is het verwisselen van de kabels een goede eerste stap.

Lampje brandt: bij een tv met een zwart beeld en een brandend lampje controleer je eerst de afstandsbediening. Het rode lampje betekent namelijk dat je voldoende stroomtoevoer hebt en dat je je tv normaal kan gebruiken.

Als je afstandsbediening leeg of kapot is betekent dat er geen signaal wordt verzonden naar de tv. Je kunt dit testen door de tv aan te zetten met behulp van de power knop die meestal aan de zijkant of onderkant van de tv zit.

TV heeft geen signaal

Er zijn veel verschillende dingen die je kunt doen als je tv geen signaal heeft. Wat je precies kunt doen is afhankelijk van de manier waarop je signaal ontvangt. Er zijn een aantal manieren waarop je signaal ontvangt. Zo kan signaal worden ontvangen via kabel, satelliet of internet.

Als je tv geen signaal ontvangt betekent het dus dat je tv geen contact kan maken met het signaal van je tv provider. Voor mogelijke oplossingen van een tv die geen signaal heeft kan je de volgende stappen volgen:

  1. Check ten eerste of het lampje van je tv brandt. Als dit niet het geval is heeft je tv waarschijnlijk een probleem met de stroomtoevoer. Check hiervoor het kopje ‘tv gaat niet aan’ eerder dit artikel.
  2. Check of je tv op het juiste invoerkanaal staat. Zo kan je op je tv een HDMI bron geselecteerd hebben. Gebruik de source knop ergens bovenaan je afstandsbediening en schakel over naar een ander kanaal.
  3. Check de kabels van je tv grondig en koppel ze voor enkele minuten los voordat je ze weer aansluit op je tv.  
  4. Check ook de aansluitingen van je tv ontvanger, media box en CI+ module. Alle kabels moeten zijn verbonden en voor mediaboxen en tv ontvangers brandt er meestal een apart lampje.
  5. Check voor storingen in de regio of landelijk bij je tv provider. Ook tijdens stormen kunnen tv’s slecht signaal ontvangen.
  6. Verwijder alle externe apparaten van je tv behalve je tv ontvanger en zorg dat er niet te veel apparaten rondom je tv voor storingen kunnen zorgen.
  7. Als je tv gebruik maakt van wifi, check dan of je tv niet te ver van je router staat door een speedtest op een andere apparaat te doen in dezelfde ruimte.
  8. Check online je account voor je tv provider als je een tv provider hebt en bel eventueel de klantenservice.

TV zet zichzelf aan en uit

Als je tv zichzelf aan en uit zet zonder dat je iets doet kan het zijn dat je tv een probleem heeft met de stroomtoevoer. Toch zijn er ook verschillende instellingen die soms standaard staan ingesteld op je tv. Deze kunnen ervoor zorgen dat na een periode van inactiviteit de tv wordt uitgeschakeld.

Tenslotte kan het probleem ook liggen aan iets simpels, zoals je afstandsbediening. Hieronder een lijst met oplossingen voor een tv die zichzelf aan en uit zet.

  1. Check ten eerste je afstandsbediening. Check of er geen knoppen vast zitten en vervang de batterijen van de afstandsbediening indien nodig.
  2. Ga naar de instellingen van je tv via de Home knop en zoek daar naar de Timer instellingen, zoals Idle TV Standby, On Timer en Sleep Timer. Ook Bravia Sync instellingen kunnen de tv uitzetten als er te lang geen knoppen worden ingedrukt. Zet deze instellingen uit.
  3. Ga naar de instellingen van je tv en update het systeem.
  4. Check of je tv niet door een andere afstandsbediening wordt aangezet, zoals door een tv van de buren of door een tweede tv in huis.
  5. Zet de universele afstandsbediening uit in de instellingen van je tv en verbind jou afstandsbediening als enige afstandsbediening via een 4 nummer code.
  6. Voer een hard reset uit om de tv terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Je kunt dit doen via de algemene instellingen van je tv. Let erop dat je hierdoor alle persoonlijke instellingen en apps kwijtraakt.

TV heeft geen internet

Om erachter te komen wat ervoor zorgt dat je geen internet ontvangt, moet je eerst checken op welke manier je tv verbinding maakt met internet. Je kan draadloos verbinding maken met de tv/mediabox of direct verbinden via een ethernet kabel. Als je verbonden bent met wifi ligt het probleem vooral bij de omgeving. Als je verbonden bent via een ethernetkabel kan een defect in de kabel een reden zijn. Hieronder een stappenplan voor een tv die geen wifi heeft:

  1. Check of andere apparaten op het wifi netwerk wel verbinding hebben.
  2. Ga naast de tv staan en doe een speedtest voor je internetsnelheid. Als deze aangeeft dat je wifi slecht is kan het aan het bereik liggen.
  3. Koop eventueel een wifi versterker zoals de TP-Link RE450 om het signaal van je router uit te breiden.
  4. Check bij ‘Netwerk’ in de instellingen van je tv of je wifi netwerk wordt gevonden en kan verbinden met de tv. Als het netwerk al is verbonden kan je het netwerk vergeten en opnieuw verbinden.
  5. Verbind de tv met een ethernetkabel als dat mogelijk is of open een hotspot om te testen of je tv wel op één van die manieren internet kan ontvangen.
  6. Check of je een extern apparaat aan je tv hebt verbonden en of deze nog apart verbinding met wifi moet maken.
  7. Voer een soft reset uit door alle kabels uit de tv te halen en na enkele minuten weer aan te sluiten. Ook kan je via de instellingen een hard reset uitvoeren. In dit geval wordt de tv naar de fabrieksinstellingen gezet en raak je al je persoonlijke instellingen kwijt.
tp link wifi versterker signaal uitbreiden

TP-LINK RE200

Gebruik deze wifi versterker als je tv net buiten het wifi bereik valt. Met deze versterker kan je het bereik van je wifi signaal vergroten.

TV gaat niet aan

Als je tv niet aangaat betekent het meestal dat er een probleem is met het signaal van je afstandsbediening of met de stroomtoevoer van je tv. Het is vooral belangrijk om goed te checken wat er wel en niet werkt en welke apparaten en kabels zijn aangesloten.

  1. Zo kan er een rood lichtje branden bij een normale stroomtoevoer.
  2. Een knipperend lampje als je een probleem hebt met het signaal.
  3. Er kan ook helemaal geen lampje branden als je tv geen stroom ontvangt.

Lampje brandt

Controleer de afstandsbediening: als het lampje aan de zijkant of onderkant van je tv brandt is het verstandig om de afstandsbediening te checken. Vervang indien nodig de batterijen en probeer het opnieuw. Om te controleren of het aan je tv of afstandsbediening ligt kan je de powerknop aan de zijkant van je tv gebruiken. Als je tv dan wel inschakelt ligt het zeer waarschijnlijk aan de afstandsbediening.

Probeer een soft reset: als de tv nog steeds niet aangaat kan je proberen om een soft reset uit te voeren. Dit doe je door alle kabels uit de tv te halen en na ongeveer 2 minuten de kabels weer aan te sluiten.

Lampje knippert

Controleer de stroomtoevoer: als het lampje van je tv knippert maar de tv niet aangaat betekent het meestal dat er een probleem is met de stroomtoevoer. Als je kabel defect is kan er te veel of te weinig stroom naar de tv worden gestuurd. Hierdoor gaat de tv af en toe aan en weer uit.

Controleer de kabels: ook kan de HDMI connectie met externe apparaten een reden zijn dat je tv niet wordt ingeschakeld. Een goede eerste stap is om de kabels van je tv grondig te controleren.

Doe een power reset: voer een power reset uit door alle kabels van de tv te verwijderen. Wacht een paar minuten en stop de kabels weer terug, zet de tv aan en kijk of er iets is veranderd. Kies ook een ander stopcontact om er zeker van te zijn waar het probleem ligt.

Lampje brandt niet

Als er geen lampje brandt op je tv en deze niet aangaat heeft het vrijwel altijd te maken met de stroomtoevoer. Dit betekent dat het stopcontact, de kabels of iets intern in de tv niet meer werkt.

Bij een intern probleem ben je verder van huis. Dit kan je namelijk een stuk moeilijker oplossen. Je moet ten eerste zeker zijn dat de kabels goed werken en dat je een ander stopcontact gebruikt. Als de kabels in orde zijn ligt het probleem waarschijnlijk bij de tv zelf en moet je een specialist inschakelen.

TV gaat niet uit

Een tv die niet uitgaat kan problemen hebben met de afstandsbediening of kan te lang aan hebben gestaan. Zo kan bij langdurig gebruik het scherm inbranden en kan de tv slechter functioneren. Veel tv gebruikers zetten hun tv namelijk nooit echt uit en houden de tv standaard op de stand-by mode.

Dit is de stand waarin het lampje van de tv nog brandt, maar het scherm uitstaat. Een oplossing hiervoor is een soft reset. Hieronder een stappenplan voor een tv die niet uitgaat:

  1. Check of je afstandsbediening nog werkt en probeer de tv uit te zetten via de powerknop aan de zijkant of onderkant van de tv.
  2. Haal alle kabels uit de tv en het stopcontact en stop deze enkele minuten nadat het tv lampje uit is gegaan weer terug in de tv. Zet de tv nu weer aan.
  3. Verwijder alle externe apparaten van je tv één voor één en kijk of er iets is veranderd.
  4. Als je tv niet uitgaat maar nog functioneert kan je een hard reset uitvoeren. Duik hiervoor in de instellingen van je tv.

TV heeft geen zenders

Bij de meeste tv’s moet je in de startinstellingen aangeven op welke manier je zenders ontvangt. Maar als je eerst zenders had en nu ineens geen zenders ontvangt, kunnen daar weer compleet andere verklaringen voor zijn.

Als je een tv installeert geef je aan op welke manier je tv signaal wil ontvangen. Dit is meestal kabel (DVB-C), via internet (IP-tv), via een ethernetkabel (DVB-T2) of via antenne (DVB-S). Er zijn ook tv’s met een CI+ module, maar die ontvangen ook signaal via een coax kabel (DVB). Meestal heb je ook een tv ontvanger van je tv provider die je moet aansluiten. Als je tv geen signaal heeft is het kopje ‘Tv geen signaal’ ook erg nuttig.

Op welke manier je ook signaal ontvangt, er zijn een aantal stappen die je kunt volgen. Overweeg 1 van de onderstaande opties:

  1. Voer een soft reset uit: haal alle kabels uit je tv en wacht enkele minuten voordat je ze weer terug in de tv stopt.
  2. Voer een hard reset uit: je kan ook een hard reset uitvoeren via de instellingen. Als je geen zenders kreeg na het resetten van je tv kan dat komen doordat de tv opnieuw moet worden ingesteld.
  3. Een laatste optie is om de klantenservice van je tv provider te bellen of de tv fabrikant.

Als je tv geen zenders heeft en je eerst wel zenders ontving, check dan op welke manier je tv signaal ontvangt. Volg afhankelijk van jouw situatie de stappen hieronder.

Tv ontvangt signaal via een kabel

  1. Als je een kabel tv gebruikt is het belangrijk om de tv ontvanger en de kabels te controleren.
  2. Als je de kabels grondig gecheckt herstart je de coaxkabel box. Doe dit door alle kabels die zijn aangesloten op de box te ontkoppelen en uit het stopcontact te halen. Wacht even en sluit deze na 30 seconden weer aan.  

Tv ontvangt signaal via draadloos internet

  1. Als je tv gebruik maakt van een internet connectie, check dan eerst of het wifi signaal sterk genoeg is in de ruimte. Pak een ander apparaat en doe een internet speedtest naast je tv. Zo’n speedtest kan je gewoon op het internet vinden.
  2. Check of er storingen zijn (door bijvoorbeeld het weer) en koop eventueel een wifi versterker. Hiermee kan je het wifi-signaal in de desbetreffende ruimte versterken.
  3. De laatste stap is het herstarten van je router. Dit is ook handig als je tv gebruikt maakt van een bekabelde wifi-verbinding.
  4. Bij een tv die is aangesloten met een ethernetkabel is het ook handig om de kabel en de UTP contactdoos te checken.

Tv ontvangt signaal via antenne

  1. Bij een tv met antenne signaal is het belangrijk om eerst alle kabels te controleren.
  2. Controleer of je antenne op je dak nog intact is.
  3. Check de decoder.
  4. Voer een soft reset uit op de decoder van je antennesignaal. Doe dit door alle kabels uit de decoder te halen en enkele minuten te wachten. Hierna kan je de kabels weer aansluiten.

TV valt uit

  1. Controleer alle kabels rondom je tv. Haal indien nodig stof weg.
  2. Bekijk of er op dit moment storingen zijn bij je tv provider.
  3. Meestal ligt het aan iets simpels zoals een stekker die uit het stopcontact valt.
  4. Toch kan het ook betekenen dat het moederbord van je tv is oververhit en er een deel is verbrand.
  5. Interne problemen zijn een groot probleem voor de tv, omdat het vaak lastig is om op te lossen. En zodra je er zelf aan sleutelt raak je meestal de garantie kwijt. Check daarom altijd eerst de externe apparaten en kabels.
  6. Haal alle kabels uit de tv en het stopcontact. Wacht 1 minuut en sluit de kabels weer aan op je tv. Sluit het andere uiteinde van de voedingskabel weer aan op hetzelfde stopcontact of probeer een ander stopcontact.  
  7. Check of andere apparaten stroom kunnen ontvangen van je stopcontact en of de tv nog een brandend lampje weergeeft.
  8. Als het lampje uit is kan het liggen aan een intern probleem in de tv. In dit geval moet je een specialist inschakelen.

Valt je tv ineens uit, maar kan je hem nog wel aanzetten? Bekijk dan het kopje eerder in dit artikel genaamd ‘TV zet zichzelf aan en uit’.

TV heeft geen geluid

Een tv zonder geluid kan worden veroorzaakt door de ingebouwde speakers, eventuele externe speakers of door je afstandsbediening. Vooral externe speakers en afstandsbedieningen kunnen geluidsproblemen veroorzaken. Hieronder een lijst met tips voor een tv zonder geluid.

  1. Pak je afstandsbediening en zet het geluid harder.
  2. Check ook of er een mute knop op je afstandsbediening zit en druk deze in.
  3. Vervang de batterijen van je afstandsbediening indien nodig.
  4. Ontkoppel alle externe apparaten van je tv, behalve je tv ontvanger.
  5. Check of je geen bluetooth audioapparaten hebt verbonden met je tv.
  6. Update de software van je tv via de algemene instellingen.
  7. Zet de tv terug naar de fabrieksinstellingen via de instellingen. Let op: hierdoor raak je wel al je apps en persoonlijke instellingen kwijt. Vergeet deze dus niet vooraf ergens op te schrijven.

TV beeld zit niet volledig op het scherm

Een beeld dat niet het volledige scherm inneemt of juist een groter deel inneemt dan de grootte van het scherm kan erg vervelend zijn. De meeste tv’s van tegenwoordig zijn ingesteld met de juiste resolutie en met de standaardinstellingen merk je meestal geen verschil.

Zet de overscan functie uit: toch is er wel degelijk een verschil door de Overscan functie. Dit is een ingebouwde functie die werd gebruikt door oudere tv’s om het beeld een klein beetje in te laten zoomen. Het werd voornamelijk gebruikt om achtergrondonderdelen van bijvoorbeeld een tv show niet te weergeven. Tegenwoordig bestaat de functie in tv’s nog steeds, maar veel profijt heb je er niet van. Je kan deze functie uitzetten in de beeldinstellingen. Het kan echter per merk verschillen hoe deze functie heet.

Verander de resolutie: toch komt een verkeerde resolutie vaak voor als je een computer aansluiten op je tv. In dit geval heeft je tv een andere resolutie dan je computer en kan het beeld er kleiner of groter uitzien op je tv.

Selecteer op je computer een resolutie die de tv ondersteunt en je beeld is de juiste grootte. Het verbinden van een computer en tv kan via HDMI of via een WIFI connectie. Via het juiste HDMI kanaal krijg je vervolgens het beeldscherm van je computer te zien. Werkt het instellen van de juiste resolutie niet? Probeer dan 1 van de onderstaande oplossingen:

  1. Start zowel je computer als je tv opnieuw op. Door dit door ze eerst uit en daarna weer aan te zetten.
  2. Sluit de kabels opnieuw aan.
  3. Checken welke resolutie je tv en computer ondersteunen.

TV beeld is groen

Onregelmatige stroomtoevoer: een tv beeldscherm dat ineens een vel groene kleur vertoont wordt meestal veroorzaakt door het signaal of een kortsluiting van de stroomtoevoer. Zo kan een tv met een groen beeld ontstaan doordat er ineens geen stroomtoevoer meer is (bijv. bij een blikseminslag). Ook bij een overmatige hoeveelheid stroom kan dit voorkomen. Om dit probleem op te lossen moet je de tv aan en uit zetten.

Controleer de voedingskabel: een andere reden is een probleem met de kabels, wat weer te maken heeft met de stroomtoevoer. Een beschadigde kabel leidt al snel tot problemen met de stroomtoevoer.

Signaalproblemen: nadat je de tv aan en uit hebt gezet, de stroomtoevoer hebt gecheckt en eventueel de kabels hebt vervangen moet je kijken naar een input probleem. Dit betekent dat een apparaat dat verbonden is met je tv problemen heeft met het versturen van een signaal. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een kabelconnectie waarbij het signaal niet goed wordt ontvangen.

Om dit op te lossen kan je een andere verbinding te gebruiken, zoals wifi of ethernet. Als het probleem nog steeds aanhoudt kan je het beste je garantie checken en eventueel bellen met de klantenservice van het merk van je tv.

Pas je beeldinstellingen aan: als je tv alleen een groene tint weergeeft en verder niet volledig groen is kan het liggen aan de kleurinstellingen van je tv. Deze kan je via de beeldinstellingen aanpassen zodat je tv scherm een betere kleurbalans heeft.

TV beeld is blauw

Een tv-scherm dat blauw wordt is vaak te wijten aan het Input signaal. De problemen en oplossingen lijken erg veel op een tv met een groen scherm. Meestal krijg je echter een ‘Geen Signaal’ error op je scherm dat aangeeft dat je geen signaal hebt.

Ook bij een blauw scherm kan het probleem ontstaan door stroomtoevoer of signaalproblemen. Naast groen en blauw kan een tv scherm ook ineens roze of paars worden door een probleem met de HDMI kabel. Een intern probleem kan zelfs leiden tot een rood scherm. Als je tv beeld ineens een felle kleur weergeeft (zoals blauw) kan je het beste het stappenplan hieronder gebruiken:

  1. Check de kabels grondig op schade en de manier waarop ze zijn aangesloten. Vervang eventueel de kabels van je tv om te checken of het probleem aanhoudt.
  2. Ontkoppel alle extern verbonden apparaten en koppel ze één voor één weer aan op de tv. Het probleem kan liggen aan de manier waarop je tv het signaal ontvangt. Zo wordt het signaal van een tv die een antenne gebruikt nog weleens onderbroken.
  3. Houd rekening met een stroomstoring of zwaar weer, zoals onweer of een zware sneeuwbui. Wacht totdat het weer is opgeklaard of totdat de storing is opgelost. Schakel daarna je tv weer in.
  4. Ontkoppel alle kabels van de tv voor minstens 1 minuut en druk de powerknop voor een halve minuut ingedrukt. De tv heeft nu een power reset uitgevoerd. Koppel alle kabels weer aan de tv en schakel hem weer in.
  5. Check de garantie van je tv en bel eventueel de klantenservice van je tv merk. Vermijd zelf sleutelen aan de tv zodat de garantie niet vervalt.

TV beeld hapert

Gebruik een nieuwe stroomkabel: bij een haperend tv beeld ligt het probleem waarschijnlijk bij de stroomtoevoer of een vervuilde omgeving. Een defecte kabel kan leiden tot een instabiele stroomtoevoer. Een instabiele stroomtoevoer leidt tot onderbrekingen in de hoeveelheid stroom die wordt ontvangen. Zodra de benodigde elektriciteit niet wordt ontvangen kan het beeld vastlopen. Probeer eventueel een nieuwe stroomkabel.

Verwijder stof: een ander mogelijk probleem is stof op apparaten wat ervoor kan zorgen dat de stroom niet goed wordt doorgevoerd. Dit is vooral bij een kabel box iets dat makkelijk kan ontstaan als je een tijdje niet schoonmaakt rondom je tv kastje.

Controleer de HDMI kabel: een haperende tv kan ook worden veroorzaakt door de HDMI kabel die je gebruikt. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen als je je computer aansluit op je tv. Aansluitingsproblemen met een computer en tv komen veel voor.

Oude HDMI kabels ondersteunen namelijk niet altijd de juiste kwaliteit. Zo kunnen HDMI 1.4 kabels alleen 4K kwaliteit op 30Hz aan en bij 1080P 144Hz. Een HDMI 2.0 kabel is een aanrader om HDMI problemen te voorkomen. Met de HDMI 2.0 kabel kan je een 4K resolutie met 60Hz uitzenden en is de kwaliteit een stuk hoger.  

LifeGoods HDMI 2.0 Kabel

LifeGoods HDMI 2.0 Kabel

Gebruik goede HDMI kabels waardoor je geen problemen krijgt met externe apparaten.

Stel de resolutie goed in: het kan voorkomen dat dit probleem wordt veroorzaakt door de resolutie van beide apparaten, waarover eerder dit artikel meer is verteld. Zorg dat de resolutie die je instelt op je computer gelijk is aan de resolutie van je tv.

TV beeld is donker

Let op waar je de tv plaatst: bij een donker tv beeld kan het liggen aan de helderheid, maar ook aan de plek waar je tv staat. Zo kan een tv scherm erg moeilijk zichtbaar zijn als de zon er vel op schijnt. In het artikel ‘tv kalibreren’ wordt er meer uitgelegd over de positie van je tv.

Stel de helderheidsinstellingen in: om de helderheid van je tv aan te passen ga je naar de beeldinstellingen. Zet de helderheid omhoog zodra je ziet dat deze erg laag staat ingesteld.

Batterijbesparingsinstellingen: een andere reden voor een donker beeld zijn de batterijbesparingsinstellingen. Dit is een modus waarin je tv energie bespaart en je beeld vaak donkerder is.

Voer een power reset uit: als je normaal wel een helder beeld hebt en het beeld van je tv ineens donker is geworden kan je proberen om een power reset uit te voeren. Dit kan je doen door al je kabels te ontkoppelen voor minimaal 1 minuut en ondertussen je power knop voor 30 seconden in te houden. Als je daarna de kabels weer aan de tv koppelt en de tv aanzet is de power reset voltooid.

TV beeld is blokkerig

  1. Bij een blokkerig tv beeld ligt het probleem waarschijnlijk bij de kabels van je tv. Check de kabels van je tv dus grondig en check of je ook problemen met de audio van je tv ervaart.
  2. Als ook de audio voor problemen zorgt zal je afhankelijk van de manier waarop je tv kijkt een reset moeten uitvoeren.
  3. Ook het weer speelt een grote rol bij signaalproblemen en dat kan dan leiden tot een blokkerig beeld. Check dus eerst even hoe lang het probleem aanhoudt.

TV beeld heeft strepen

Bij een tv met strepen kan het probleem vrij divers liggen en daarom zijn de standaard stappen het beste om uit te voeren. Die stappen zijn een power reset door de kabels voor een minuut te ontkoppelen en koppelen, van source kanaal te wisselen, je kabels te vervangen of door je software te updaten.

Toch kan je, in tegenstelling tot veel andere problemen, wel gewoon het scherm van je te zien. Dit maakt het mogelijk om je tv te updaten en te resetten via de instellingen.

  1. Koppel de kabels opnieuw aan en wacht na het ontkoppelen minimaal 1 minuut.
  2. Verander met de source knop op je afstandsbediening van HDMI bron.
  3. Ga naar de instellingen van je tv en kies bij ‘Algemeen’ of ‘Systeem’ ‘Software bijwerken’.
  4. Ga naar de instellingen van je tv en vind bij ‘Algemeen’ of ‘Systeem’ de optie om te resetten naar de fabrieksinstellingen.
  5. Check de garantie van je tv en bel eventueel met de klantenservice van je tv merk.

TV beeld knippert

Als je tv scherm flikkert terwijl er beeld wordt afgespeeld is er een probleem met het signaal of met de stroomtoevoer. Controleer daarom eerst of alles in orde is met de kabels. Check of de kabels nog intact zijn en of deze nog goed functioneren. Zo kan de coax kabel zijn beschadigd of kan je problemen hebben met je router.

Zorg ook dat al het stof en vuil rondom de kabel wordt weggehaald om er zeker van te zijn dat het signaal daardoor niet wordt verstoord. Hieronder een lijst met mogelijke oplossingen:

  1. Check of er een storm is.
  2. Check voor een regionale of landelijke storing.
  3. Check de kabels van je tv grondig op schade en zorg ervoor dat er geen stof/vuil rondom de kabels of tv zit.
  4. Ontkoppel alle externe apparaten van de tv.
  5. Update de software van je tv.
  6. Soft reset je tv door alle kabels uit de tv te halen en na enkele minuten weer aan te sluiten.
  7. Gebruik een andere coax kabel.
  8. Herstart je router en check via een ander apparaat of je tv niet te ver van de router is neergezet.

Scroll naar top